زندگی در ترکیه یا قبرس

زندگی در ترکیه یا قبرس

ترکیه و قبرس شمالی دو مقصد مهاجرتی اصلی ایرانیان برای زندگی در خارج از کشور هستند. شرایط ایده آل زندگی در این دو کشور باعث شده تا همه ساله افراد زیادی برنامه مهاجرت به یکی از این دو کشور را چیده یا اینکه دنبال زندگی در آنها باشند. آب و هوای معتدل مدیترانه ای، هزینه های زندگی پایین، شرایط تحصیلی آسان، امنیت بالا و شرایط اخذ ویزای آسان و سهولت زندگی در ترکیه یا قبرس باعث شده تا به عنوان بهترین کشورها برای مهاجرت ایرانیان به حساب بیایند.

با این حال، همواره سوالی مطرح می‌شود مبنی بر مقایسه زندگی در ترکیه یا قبرس شمالی که می توان از جنبه های مختلف آن را بررسی کرد. اگر می خواهید که با پاسخ این سوال ها آشنا شوید، ادامه این مقاله از کارگزاری رسمی دانشگاه قبرس در ایران یعنی موسسه حقوقی دادمهر عدالت را از دست ندهید.

مقایسه دو کشور ترکیه و قبرس

برای مقایسه زندگی در ترکیه یا قبرس ابتدا بهتر است تا با مشخصات کلی هر کدام از این کشورها آشنا شویم.

کشور قبرس یک کشور جزیره ای در شرق دریای مدیترانه است که پایتخت آن شهر نیکوزیا می باشد. قبرس از شمال با کشور ترکیه، از شرق با سوریه، از جنوب با مصر و از جنوب شرقی با کشورهای لبنان اسرائیل و غزه همسایگی دارد. جزیره قبرس سومین جزیره بزرگ در دریای مدیترانه است که از نظر جمعیتی نیز در جایگاه سوم جزایر دریای مدیترانه قرار دارد.

از نظر جمعیتی بخش شمالی قبرس ما عمدتاً ترک نشین و مسلمان هستند. درحالی‌که بخش جنوبی آن ساکنین اروپایی از جمله یونانیان هستند. زبان یونانی و ترکی به طور همزمان به عنوان زبان های رسمی کشور شناخته شده و از نظر دینی نیز اسلام و مسیحیت ارتدوکس از جمله دین های اصلی این کشور هستند. جمعیت این کشور در سال ۲۰۱۶ یک میلیون و ۱۷۰ هزار نفر بوده است.

کشور ترکیه، همسایه ایران به عنوان یکی از کشورهای فرا قاره ای در جهان شناخته می شود که منطقه آناتولی در غرب آسیا و بخشی از بالکان در اروپای جنوب شرقی واقع شده است. این کشور از شمال با دریای سیاه، از جنوب با کشورهای عراق، سوریه و مدیترانه، از غرب با دریای اژه و از شرق با ایران و ارمنستان هم مرز است. پایتخت ترکیه شهر آنکارا بوده و شهر استانبول نیز به عنوان پایتخت اقتصادی این کشور شناخته می شود. زبان رسمی جمعیت بیش از ۸۴ میلیونی این کشور ترکی بوده و بیش از ۹۹ درصد مردم این کشور از دین اسلام پیروی می کنند.

مقایسه شرایط مهاجرت در ترکیه با قبرس

در ادامه مقایسه شرایط زندگی در ترکیه یا قبرس می خواهیم به بررسی مهاجرت پذیری این دو کشور بپردازیم. هر دو کشور از نظر مهاجرت تحصیلی و مهاجرت کاری شرایط یکسانی داشته و افراد غیربومی امکان کار در هر دوی این کشورها را خواهند داشت. شرایط مهاجرت از طریق ثبت شرکت در قبرس شمالی بدین صورت است که افراد باید حداقل مبلغ ۱۰۰ هزار دلار را برای ثبت شرکت در قبرس شمالی داشته باشند. شرایط در ترکیه کمی آسان تر بوده و امکان ثبت شرکت تنها با داشتن ۵۰ تا ۱۰۰ هزار لیر ترکیه میسر خواهد بود. از نظر شرایط سرمایه داری خرید ملک و امکان مهاجرت به این دو کشور تسهیلاتی در هر دوی آنها ایجاد شده است.

متقاضیان مهاجرت از طریق خرید ملک در ترکیه، باید حداقل مبلغ ۲۵۰ هزار دلار را برای خرید ملک داشته باشند. این در حالی است که متقاضیان برای اخذ پاسپورت کشور قبرس شمالی از طریق خرید ملک ۱۲۵ هزار دلار نیاز خواهند داشت. در ترکیه و قبرس شمالی امکان مهاجرت از طریق ازدواج با اتباع این کشور وجود دارد. این در حالی است که فرزندان متولد شده در این کشور شهروندی ترکیه را دریافت خواهند کرد، اما در قبرس شمالی چنین شرایطی وجود ندارد.

بررسی شرایط کار برای مهاجران

بخش دیگری که در مقایسه زندگی در ترکیه یا قبرس می خواهیم مورد بررسی قرار دهیم، بررسی شرایط کار در این دو کشور است.

کشور قبرس برای افرادی که در قبرس دارای کنسولگری هستند، اجازه کار یک ماهه را صادر می کند. شرایط به این صورت است که شما به صورت بدون ویزا به این کشور سفر کرده و پس از اینکه شغل مورد نظرتان را در این کشور یافتید، می توانید برای دریافت اجازه کار «work permit» درخواست کنید. در ضمن باید بدانید که مجوز کار در قبرس برای افراد متخصص با درآمدهای بالا، پزشکان و پرستاران محدودیت خاصی ندارد. در حالی‌که سایر افراد حداکثر تا ۴ سال برای دریافت مجوز کار مجازات خواهند بود. پس از آن باید به کشور خود یا کشور دیگری مهاجرت کنند.

قبرس

کشور ترکیه نیز برای مهاجران خارجی شرایطی را جهت کار در این کشور فراهم کرده است‌. البته باید بدانید که شرایط کار برای مهاجران خارجی در ترکیه نسبتا محدود بوده و باید تخصص نسبتاً بالایی داشته باشید که بتوانید یک موقعیت شغلی خوب را در این کشور تصاحب کنید. افرادی که اجازه کار در این کشور را دریافت کرده‌اند، می توانند از امکانات بهداشتی و درمانی این کشور به طور رایگان استفاده کنند. همچنین پس از پنج سال کار در این کشور امکان درخواست برای دریافت تابعیت این کشور وجود خواهد داشت.

فرزندان متقاضیان هم زمانی که به سن قانونی کار برسند، اجازه کار در ترکیه خواهند داشت. بر طبق قوانین اداره کار ترکیه، مهاجران خارجی که به دنبال اشتغال در این کشور هستند باید به مدت دو ماه به صورت آزمایشی در این کشور فعالیت کاری داشته باشند‌. اگر فعالیت آنها مورد تایید باشد، می توانند برای دریافت ویزای کار اصلی اقدام کنند. همچنین اگر از شغل انتخاب شده رضایت نداشته باشند، می‌توانند بدون اینکه تنظیم پرداخت جریمه به کارفرمای قبلی باشند، شغل خود را تغییر دهند.

شرایط تحصیلی در کدام بهتر است؟ ترکیه یا قبرس؟

بخش دیگری که میخواهیم در مقایسه زندگی در ترکیه یا قبرس مورد بررسی قرار دهیم، شرایط تحصیل در این دو برای مهاجران خارجی کشور است.

کشور ترکیه دارای سیستم آموزشی سطح بالایی است که تفاوت چندانی با سیستم آموزشی در اتحادیه اروپا ندارد. مهاجران خارجی می توانند در دوره های مدارس و دانشگاه های این کشور به ادامه تحصیل بپردازند. این افراد می توانند از بین موسسات دولتی و یا خصوصی و بین المللی انتخاب مد نظر خود را داشته باشند. در مدارس دولتی ترکیه به طور عمده زبان تدریس ترکیه خواهد بود. وضعیت در دانشگاه های ترکیه نیز همین‌گونه است. تحصیل در ترکیه به زبان ترکی با هزینه کمتری نسبت به دانشگاه هایی که به زبان انگلیسی تدریس می کنند، همراه خواهد بود. همچنین امکان تحصیل در دانشگاه های بین المللی، البته با شهریه‌های بیشتر وجود دارد.

کشور قبرس شمالی شرایط ایده آلی را برای تحصیل دانشجویان بین المللی ایجاد کرده است. علت آن را می توان در تازه تاسیس بودن این کشور دانست. کشور قبرس سرمایه گذاری های متنوعی را برای تحصیل دانشجویان در این کشور فراهم کرده و دانشجویان مشکلی از بابت رفت و آمد و زندگی در این کشور ندارند. حتی دانشجویان ایرانی می‌توانند کارگزاری رسمی دانشگاه قبرس در ایران یعنی موسسه حقوقی دادمهر عدالت برای دریافت بورسیه های تحصیلی از این کشور اقدام کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان موسسه ما در ارتباط باشید.

محمدحسین مهرزاد صدقیانی

من محمدحسین مهرزاد صدقیانی هستم. مدیر عامل کارگزاری دانشگاه های قبرس در ایران و دارای مدرک کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات از دانشگاه مدیترانه شرقی قبرس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا