حقوق داخلیوکیل خانواده

وکیل مهریه در تبریز

وکیل مهریه در تبریز

بهترین و سریع ترین روش جهت مطالبه مهریه و حل مسائل مربوط به مهریه، مراجعه به یک وکیل مهریه می باشد. در صورتی که به دنبال بهترین وکیل مهریه در تبریز هستید، موسسه حقوقی دادمهر عدالت با داشتن مجرب ترین وکلا در این خصوص آماده خدمت رسانی می باشد.

وکیل مهریه

امروزه افراد زیادی برای انجام امور طلاق و یا حل اختلافات خود در خصوص مهریه به وکیل مهریه مراجعه می کنند. مراجعه به وکیل جهت حل اختلافات حقوقی امری بسیار رایج و مورد توجه است.  شایسته است زوجین برای مسائل مربوط به مهریه خود از یک وکیل متخصص در این زمینه یاری جویند. وکیل مهریه به صورت تخصصی زوجین را در این زمینه راهنمایی و یاری خواهد نمود.

مهریه، مالی است که مرد پس از نکاح، متعهد می شود که آن را در هر زمانی که زوجه درخواست نماید، پرداخت کند. در واقع مهریه به عنوان یک پشتوانه و تضمین برای زوجه در نظر گرفته می شود و از مهمترین حقوق یک زن به شمار می آید از این رو داشتن اطلاعات درست از آن برای هر زن و مردی ضروریست.

انواع مهریه

تعیین مهریه در عقد دائم از شروط لازم جهت صحت عقد نیست و بدون تعیین مهریه نیز عقد صحیح است. از این رو با توجه به اینکه مهریه در زمان عقد تعیین گردد و یا بعد از آن، به صورت های زیر شناخته می شود:

  • مهر المسمی
  • مهرالمثل
  • مهر المتعه

در صورتی که مهریه پیش از عقد و یا هنگام عقد مشخص شود و در سند ازدواج ذکر گردد؛ به آن مهرالمسمی می گویند. ولی در صورتی که مهریه بعد از ازدواج تعیین گردد، به آن مهرالمثل یا مهرالمتعه گفته می شود. در مهرالمثل، مهریه بر اساس موقعیت خانوادگی زوجه و همین طور خصوصیات و جایگاه اجتماعی او تعیین می گردد و در مهر المتعه، مهریه با توجه به وضعیت اقتصادی زوج تعیین می گردد.

در رابطه با نحوه پرداخت مهریه و مطالبه آن نیز، مهریه به دو صورت تقسیم می گردد:

  • مهریه عندالمطالبه
  • مهریه عندالاستطاعه

هر کدام از این دو نوع مهریه نیز شرایط و احکام مخصوص به خود را دارند. در مهریه عندالاستطاعه زوج تنها درصورت داشتن استطاعت مالی ملزم به پرداخت مهریه است ولی در مهریه عندالمطالبه، زوج در هر صورت مکلف به پرداخت مهریه است.

هر کدام از این مهریه ها که معرفی شدند، دارای شرایط و احکام خاصی هستند که معمولا همه  از آن آگاهی ندارند از این رو برای اطلاع از جزئیات بیشتر، بهتر است به یک وکیل مهریه مراجعه شود و از راهنمایی ها و مشاوره های وی استفاده گردد.

شرایط مهریه

طبق قانون هر چیزی که ارزش اقتصادی داشته باشد و قابل تملک باشد، می تواند به عنوان مهریه در نظر گرفته شود. با این حساب اموال عمومی و موقوفی به هیچ وجه نمی تواند به عنوان مهریه تعیین گردد و در واقع زوج تنها اموالی که تحت مالکیت خود است را می تواند به عنوان مهریه زوجه تعیین نماید. از طرفی مقدار و میزان مهریه نیز بایستی کاملا مشخص و معلوم باشد. به طور مثال در صورتی که مهریه به صورت سکه تعیین شده باشد، بایستی نوع و تعداد دقیق آن ذکر گردد و یا اگر زمین یا آپارتمان باشد، ذکر مساحت دقیق و آدرس دقیق آن الزامی است.

 بر اساس قوانین مدنی در صورتی که مهریه ارزش اقتصادی نداشته باشد و یا نامعلوم باشد، مهر باطل است ولی در این صورت عقد باطل نمی شود.

 از دیگر مواردی که در مهریه بایستی مورد توجه قرار بگیرد این است که مهریه باید آشکار و قابل دسترسی باشد. مهریه نباید از مواردی باشد که مالکیت و یا استفاده از آن از نظر شرعی و قانونی مورد داشته باشد به عبارتی مهریه بایستی منفعت مشروع و عاقلانه داشته باشد.

در هنگام تعیین مهریه زوجین باید هر دو از میزان مهریه راضی باشند و تعیین میزان مهریه به غیر از زوجین می تواند توسط یک شخص سوم نیز صورت گیرد.

نحوه مطالبه مهریه

برای مطالبه مهریه می توان از راه های زیر اقدام نمود:

1-  ارسال اظهارنامه : در این روش زوجه یا وکیل مهریه، اظهارات خود را جهت دریافت مهریه در اوراقی به نام اظهارنامه که توسط دادگستری ارائه شده است ثبت می کنند. 

2-  مراجعه به اداره ثبت: با توجه به اینکه مهریه از اسناد لازم الاجرا محسوب می گردد و در سند ازدواج ثبت می شود، زوجه یا وکیل مهریه می تواند سند ازدواج را به دفترخانه محل ثبت عقد ارائه نماید و درخواست صدور اجراییه کند و پس از دریافت اجراییه جهت مطالبه مهریه  به اداره ثبت مراجعه نماید.

3-  مراجعه به دادگاه خانواده:  در این روش زوجه یا وکیل با مراجعه به دادگاه خانواده، دادخواستی مبنی بر مطالبه مهریه ارائه می دهد و دادگاه پس از رسیدگی به دادخواست، حکم مربوطه را صادر می نماید.

یکی از عواملی که هنگام مطالبه مهریه بایستی مورد توجه قرار گیرد آگاهی از نوع مهریه است. در صورتی که مهریه به صورت عندالاستطاعه باشد، زوجه جهت دریافت مهریه بایستی استطاعت مالی زوج جهت پرداخت مهریه را اثبات نماید. اگر زوج توانایی مالی جهت پرداخت مهریه را نداشته باشد، زوجه نمی تواند مهریه خود را مطالبه نماید و علاوه بر این حکم جلب زوج را هم نمی تواند بگیرد.

گاهی اوقات زوج اموالی دارد که زوجه به تنهایی قادر به معرفی این اموال نیست در این صورت می تواند با مراجعه به یک وکیل مهریه مجرب، فورا اموال زوج را شناسایی کند و جهت توقیف آنها اقدام نماید.

در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد، زوج ملزم به پرداخت مهریه است و زوجه هر زمانی که مهریه خود را درخواست نماید بایستی آن را تمام و کمال پرداخت نماید. در صورتی که زوج ثابت کند که توانایی پرداخت مهریه را به صورت یکجا ندارد؛ دادگاه مهریه را قسط بندی می کند.

مزایای مطالبه مهریه از طریق وکیل مهریه

  • سریعترین روش برای مطالبه مهریه است. زیرا وکیل به دلیل آشنایی با تمام مراحل قانونی، روند مطالبه مهریه را سریعتر می کند.
  • حضور زوجه در دادگاه لازم نیست.
  • در صورت شناسایی اموال زوج، وکیل می تواند سریعا حکم توقیف آنها را بگیرد.
  • اگر زوج از پرداخت مهریه خودداری کند، وکیل می تواند حکم جلب او را بگیرد.

مدارک لازم جهت اجرای مهریه توسط وکیل مهریه

  • ارائه سند ازدواج (اگر سند ازدواج در دسترس نبود می توان کپی آن را از دفترخانه تنظیم سند ازدواج دریافت نمود.)
  • ارائه اصل شناسنامه و کپی کارت ملی
همانطور که در این مطلب اشاره شد، بهترین و سریع ترین روش جهت مطالبه مهریه و حل مسائل مربوط به مهریه، مراجعه به یک وکیل مهریه می باشد. در صورتی که به دنبال بهترین وکیل مهریه در تبریز هستید، موسسه حقوقی دادمهر عدالت با داشتن مجرب ترین وکلا در این خصوص آماده خدمت رسانی می باشد.

محمدحسین مهرزاد صدقیانی

من محمدحسین مهرزاد صدقیانی هستم. مدیر عامل کارگزاری دانشگاه های قبرس در ایران و دارای مدرک کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات از دانشگاه مدیترانه شرقی قبرس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا