پایتخت قبرس

قبرس کجاست

کشور جزیره قبرس در دریای مدیترانه شرقی واقع شده است. از نظر اندازه سومین جزیره بزرگ دریای مدیترانه است. این کشور مساحت 9251 کیلومتر مربع را در بر می گیرد. قبرس همچنین سومین جزیره پرجمعیت منطقه است و طبق سرشماری سال 2011 ، 838.897 جمعیت دارد. ترکیه در 75 کیلومتری شمال قبرس قرار دارد.

کشور قبرس به دو قسمت تقسیم شده است و جریان آن اینگونه است که قبرس مسیحی ، یونانی قومی از سال 1571 تا 1914 توسط امپراطوری عثمانی اداره می شد ، در این مدت بسیاری از ترک های مسلمان به قبرس نقل مکان کردند. پس از استقلال در سال 1959 (و پیش از این تحت حکومت انگلیس) ، تنش هایی بین اکثر قبرس های یونانی و اقلیت قبرس ترک بوجود آمد ، که منجر به تقسیم جزیره کوچک و اشغال نیمی از جزیره توسط نیروهای ترک شد.

پایتخت قبرس کجاست ؟

پایتخت قبرسدر پاسخ به این سوال که پایتخت کشور قبرس کجاست باید گفت که بزرگترین شهر قبرس ، نیکوزیا ، به عنوان پایتخت این کشور شناخته میشود. این شهر در سواحل رودخانه Pedieos در منطقه دشت Mesaoria مستقر است. نیکوزیا دارای آب و هوای نیمه خشک نیمه گرمسیری میباشد زیرا این شهر ساحلی نبوده و از دریا فاصله دارد. مطابق سرشماری سال 2011 ، محله نیکوزیا در کل 300000 نفر جمعیت دارد.

همانطوری که در مقدمه این نوشته اشاره شد کشور قبرس به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده است در واقع پایتخت قبرس شمالی و پایتخت قبرس جنوبی هر دو شهر نیکوزیا میباشد که به دو قسمت تقسیم بندی شده است.

پایتخت قبرس جنوبی

منطقه ای که هم اکنون نام آن نیکوزیا است در اوایل 2500 سال قبل وجود داشته است. ایالت باستانی لدره در محلی که هم اکنون شهر مدرن نیکوزیا است ، تأسیس شده است. سالها بود که لدرا به عنوان یکی از شهرکهای مهم قبرس شناخته می شد. با این حال ، نقش آن به عنوان یک پایتخت در سال 965 پس از آن که شهر سالامیس ، پایتخت سابق قبرس ، توسط حملات اعراب در سال 647 تخریب شد ، آغاز شد. این واقعیت که نیکوزیا در داخل کشور واقع شده بود ، یکی از دلایلی بود که بیزانسی ها آن را به عنوان پایتخت خود برگزیدند. سرمایه اداری شهرهای ساحلی به شدت مورد حمله قرار گرفتند و از این رو نیکوزیا از آن شهرها ایمن تر بود. از آن زمان نیکوزیا همواره به عنوان پایتخت قبرس شناخته شده است. این شهر توسط چندین قدرت بزرگ از جمله عثمانی تحت سلطه قرار گرفته است. در 5 ژوئیه 1878 ، این شهر تحت سلطه بریتانیا قرار گرفت. به زودی ، مانند سایر مستعمرات انگلیس ، مبارزه برای استقلال از حاکمیت انگلیس در قبرس آغاز شد و نیکوزیا به عنوان یکی از محل های اعتراضات خشونت آمیز علیه این قانون عمل کرد. سرانجام ، در سال 1960 ، قبرس با داشتن نیکوزیا به عنوان پایتخت خود به کشوری مستقل تبدیل شد.

پایتخت قبرس شمالی

کشور قبرس شمالی به عنوان کشوری مستقل دارای پایتختی مستقل میباشد. شهر نیکوزیا که پایتخت قبرس جنوبی میباشد به دو قسمت تقسیم شده است که نیم آن به عنوان پایتخت قبرس جنوبی و نیم آن به عنوان پایتخت قبرس شمالی شناخته میشود. ترک زبان ها شهر نیکوزیا را به نام لفکشا میشناسند. بافت هر دو شهر مانند همدیگر میباشد اما تفاوت های زیادی از جمله در واحد پول قبرس و زبان رسمی کشور دارند.

نقش امروزی شهر به عنوان پایتخت قبرس

نیکوزیا به عنوان پایتخت قبرس ، ساختمان ها و دفاتر اصلی کشور را در خود جای داده است. کاخ ریاست جمهوری ، محل اقامت رسمی و محل کار رئیس جمهور قبرس در این شهر واقع شده است. مجلس نمایندگان یا پارلمان این کشور نیز در نچرو ، نیکوزیا تشکیل جلسه می دهد. بسیاری دیگر از ساختمانهای رسمی دولتی و دفاتر وزیران و اقامتگاههای قبرس در این شهر واقع شده اند.
نیکوزیا همچنین سرمایه اقتصادی و تجاری قبرس است. این شهر میزبان مقر کلیه بانکهای بزرگ کشور و همچنین چندین تجارت بین المللی است. دفاتر اصلی بسیاری از شرکتهای رسانه ای فعال در کشور نیز در این شهر مستقر هستند. نیکوزیا از لحاظ درآمد سرانه یکی از ثروتمندترین شهرها در منطقه مدیترانه شرقی است.

 

 

اگر قصد تحصیل در قبرس را دارید، هم اکنون با ما تماس بگیرید.  موسسه حقوقی دادمهر عدالت نماینده رسمی دانشگاه های قبرس در کشور ایران میباشد. لطفا بابت اخذ پذیرش از دانشگاه های قبرس به افراد سودجو و فرصت طلب هیچگونه هزینه ای پرداخت نکنید. کلیه مراحل اخذ پذیرش شما با بیشترین میزان بورسیه، توسط ما در سریعترین زمان ممکن و بدون دریافت هیچ هزینه ای انجام خواهد شد.

محمدحسین مهرزاد صدقیانی

من محمدحسین مهرزاد صدقیانی هستم. مدیر عامل کارگزاری دانشگاه های قبرس در ایران و دارای مدرک کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات از دانشگاه مدیترانه شرقی قبرس.

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “پایتخت قبرس” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کیفیت
قیمت
خدمت

دکمه بازگشت به بالا