بهترین کشور برای تحصیل داروسازی کدام کشور است؟

بهترین کشور برای تحصیل داروسازی

آیا به رشته داروسازی علاقه دارید اما نمی‌دانید بهترین کشور برای تحصیل داروسازی کجاست؟ آیا در این مورد تردید دارید؟ به طور قطع تردید و سردرگمی در انتخاب مقصد مناسب برای مهاجرت هم ناخوشایند است و هم برای همه متقاضیان اتفاق می‌افتد. اما شما می‌توانید خوشحال باشید که دست‌کم رشته تحصیلی ایده‌آل و جذاب خود را یافته‌اید. این یعنی یک گام از سایر متقاضیان تحصیل در خارج از کشور جلوتر هستید! برای پیشرفت در گام بعدی، یعنی انتخاب بهترین کشور برای تحصیل داروسازی نیز کافیست توضیحات این یادداشت را مطالعه کنید. ما مقصدی جذاب و غافلگیرکننده را در نهایت به عنوان سورپرایز به شما معرفی می‌کنیم.

برترین دانشگاه و کشورها برای تحصیل داروسازی

اولین گام در یافتن بهترین مقصد، شناسایی برترین‌های این حوزه است. باید بدانیم که برترین دانشگاه‌هایی که داروسازی را تدریس و ارائه می‌کنند، کدام مراکز بوده و در کدام کشورها قرار دارند. برای این منظور اجازه دهید 3 کشور برترین این حوزه را بررسی کنیم.

ایالات متحده آمریکا؛ مثل همیشه اول!

آمریکا برترین، پیشرفته‌ترین و مجهزترین مقصدی است که متقاضیان تحصیل داروسازی می‌توانند به آن مهاجرت کنند. این کشور دانشگاه‌های مجهز، خوشنام و معتبر متعددی دارد که در این رشته نیز پیشگام هستند. هاروارد که به عقیده بسیاری، به عنوان برترین دانشگاه در رشته داروسازی شناخته می‌شود، در این کشور قرار دارد. دانشگاه میشیگان نیز در این حوزه موفق و بسیار معتبر است. در کنار این چندین شرکت داروسازی غول‌آسای جهانی و بازار کار عالی برای داروسازان، به جذابیت بیشتر این مقصد کمک کرده است!

بهترین دانشگاه برای تحصیل داروسازی در آمریکا

بریتانیا؛ جزیره محبوب داروسازان

بهترین کشور برای تحصیل داروسازی در اروپا، بدون تردید بریتانیاست. دانشگاه‌های این کشور همواره سرآمد بوده و در قریب به اتفاق رشته‌ها، در رده اول دنیا هستند. در مورد داروسازی نیز، کشور بریتانیا همچنان جز برترین‌هاست. اگر دایره مقایسه را به اروپا محدود کنیم، بدون تردید بریتانیا برترین دانشگاه‌های این حوزه را در دل خود جای داده است. دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد و ایمپریال کالج لندن، جزء ده دانشگاه برتر رشته داروسازی هستند که در بریتانیا قرار دارند. گلاکسو اسمیت کلاین، آسترازنکا و شایر پی.ال.سی از مشهورترین کمپانی‌های داروسازی بریتانیایی هستند که بازار کار جذابی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های این کشور ایجاد کرده‌اند. اگر بتوانید در طول دوره تحصیلی از دانشجویان برتر رشته خود باشید، به طور قطع توسط این مراکز برجسته و مشهور جهانی جذب بازار کار می‌شوید.

استرالیا؛ از برترین مقاصد مهاجرتی

استرالیا همواره در صدر لیست متقاضیان مهاجرت بوده و از دید بسیاری، بهترین کشور برای تحصیل داروسازی هم این کشور است. اینکه استرالیا مقصد بهترین نسبت به دو کشور اخیر باشد، جای بحث دارد اما بدون تردید جزء سه کشور برتر لیست است. به بیانی دیگر شاید نسبت به آمریکا و بریتانیا مقصد بهتری نباشد اما قطعاً بعد از آن دو قرار گرفته است. نیازی به توضیح نیست که این کشور همیشه برای متقاضیان مهاجرت محبوبیت داشته است. با کنار گذاشتن محبوبیت همیشگی آن، از نظر سطح علمی و بازار کار نیز استرالیا از برترین‌های این حوزه است. دانشگاه‌های موناش و ملبورن که جزء 10 دانشگاه برتر رشته داروسازی هستند، در این کشور فعالیت می‌کنند. دانشگاه موناش که معمولاً یکی از 5 دانشگاه برتر این حوزه است، زیرساخت‌ها و امکانات اعجاب‌انگیزی برای متقاضیان داروسازی دارد!

آیا این‌ها تنها گزینه‌ها هستند؟

اگر بخواهیم صرفاً طبق آمار و اطلاعات خام بهترین کشور برای تحصیل داروسازی را انتخاب کنیم، باید به سراغ یکی از موارد فوق رفت. به هر حال این کشورها میزبان برترین دانشگاه‌های این حوزه هستند. اما واقعیت این است که محدود کردن انتخاب‌ها به این کشورها، تا حد زیادی رویایی است. اگر سطح علمی بسیار بالایی دارید و برای مهاجرت تحصیلی بودجه شما محدود نیست، بدیهتاً باید به سراغ یکی از کشورهای بالا بروید. اما امروزه بعید است کسی برای مهاجرت تحصیلی محدودیت بودجه نداشته باشد. اغلب متقاضیان، یا شاید حتی همه متقاضیان، در صدد یافتن گزینه‌های اقتصادی‌تر و منطقی‌تر هستند. با این وجود بهتر است معیارهای خود برای بهترین کشور برای تحصیل داروسازی را قدری شخصی‌سازی و دقیق‌تر کنیم.

معیارهایی برای انتخاب بهترین کشور برای تحصیل داروسازی

پس اگر بخواهیم واقع‌بینانه‌تر و دقیق‌تر بهترین کشور برای تحصیل داروسازی را انتخاب کنیم، به معیارهای جدیدی نیاز داریم. این معیارها نباید صرفاً بر مبنای سطح علمی و امکانات آموزشی یا حتی فقط بازار کار تعریف شوند. بلکه باید در کنار موارد مذکور معیارهای دیگری را نیز مدنظر داشت. ما بر مبنای تجربه‌ای که در این حوزه داریم، معتقدیم 5 معیار در این زمینه مؤثر هستند.

1) هزینه زندگی و تحصیل در کشور مقصد

یکی از اصلی‌ترین معیارهایی که نباید از آن غافل شد، هزینه تحصیل و زندگی است. اغلب متقاضیان با محدودیت بودجه برای مهاجرت تحصیلی روبرو هستند. به همین خاطر اگر بخواهند بهترین کشور برای تحصیل داروسازی را انتخاب کنند، به هزینه تحصیل و زندگی در آن کشور هم باید دقت کنند. وگرنه در غیر این صورت درگیر پروژه‌ای بیش از حد آرمانی، غیر واقعی و با هزینه بالا می‌شوند. یکی از عللی که باعث می‌شود، کشورهای لست بالا را بسته به شرایط تمام متقاضیان بهترین گزینه‌های موجود دانست، همین موضوع است. پیش از انتخاب آمریکا به عنوان مقصد خود برای تحصیل داروسازی، از خود بپرسید که برای پرداخت هزینه‌های آن آمادگی دارید؟

2) سهولت در پذیرش تحصیلی

معیار مهم دیگری که در هنگام انتخاب بهترین کشور برای تحصیل داروسازی در اولویت قرار دارد، راحتی و سهولت پذیرش است. اگر قرار باشد بدون در نظر گرفتن رتبه کنکور، متقاضیان، دانشگاهی را برای تحصیل انتخاب کنند، احتمالاً همه آن‌ها به سراغ دانشگاه‌های مشهوری مانند دانشگاه تهران، دانشگاه بهشتی و صنعتی شریف بروند. اما موضوع این است که در هنگام انتخاب دانشگاه، متقاضیان باید بسته به رتبه و سطح علمی که دارند، دانشگاه مقصد را انتخاب کنند. پس در واقع سطح علمی، نمرات و امتیازات شما در آزمون‌های سطح‌سنجی، در تعیین مقصد مناسب برای شما اهمیت دارند. تحصیل در دانشگاهی مانند هاروارد رویایی است اما آیا برای عبور از ورودی سخت آن آمادگی دارید؟ باید مقصد و دانشگاهی را انتخاب کنید که پذیرش آن برای شما ممکن باشد.

3) میزان اعتبار مدرک تحصیلی

اعتبار مدرک تحصیلی همواره اهمیت دارد. همه دانشجویان با امید به دریافت مدرک تحصیلی و استفاده از آن به دانشگاه‌ها وارد می‌شوند. پس برای تشخیص بهترین کشور برای تحصیل داروسازی بسته به شرایط خود، باید به این معیار هم دقت کنید. مخصوصاً اگر قصد بازگشت به ایران را دارید، باید در نظر داشته باشید که آیا مدرک تحصیلی صادرشده برای شما در ایران نیز اعتبار دارد یا خیر. در مجموع مراقب باشید که بخاطر هزینه کمتر یا راحتی در پذیرش، در دام یک مدرک تحصیلی بی‌اعتبار و غیرکاربردی بیفتید!

4) امکانات آموزشی و تحصیلی

ما به هیچ عنوان معتقد به نادیده گرفتن سطح علمی و آموزشی در انتخاب بهترین کشور برای تحصیل داروسازی نیستیم! اعلام معیارهای اخیر نباید شما را در این مورد به اشتباه بیاندازد. مسئله مهم این است که بتوانید بهترین امکانات و سطح علمی را در تناسب با شرایط و بودجه خود بیابید. مقصدی ایده‌آل است که با کمترین هزینه به بهترین امکانات و تسهیلات برساند.

5) فاصله کشور مقصد از ایران

در مهاجرت تحصیلی، برخلاف برخی دیگر از شیوه‌های مهاجرت، بهتر است فاصله کشور مقصد را به عنوان یک معیار در نظر بگیرید. اغلب متقاضیان مهاجرت تحصیلی در طول مدت تحصیل به خانه بازمی‌گردند. یا برعکس این خانواده هستند که به ملاقات آن‌ها می‌روند. در مجموع دانشجو نیاز دارد که با خانه و خانواده خود در ارتباط مستقیم باشد. بر همین اساس پیشنهاد می‌کنیم در حد تعادل، به نزدیکی مقصد نسبت به ایران هم توجه کنید. البته بهتر است این مورد را در پایین‌ترین درجه اهمیت برای انتخاب بهترین کشور برای تحصیل داروسازی قرار دهید.

انتخاب بهترین کشور برای تحصیل داروسازی با معیارهای فوق

حال با داشتن معیارهای منطقی و ملموس‌تر، بهتر می‌توانیم بهترین کشور برای تحصیل داروسازی را انتخاب کنید. شرایط هر متقاضی متفاوت است و پاسخ‌های متمایزی برای هر پرسش و معیار دارد. اما این موضوع باعث نمی‌شود که نتوان بهترین گزینه را بسته به برخی میانگین‌ها و موضوعات کلی انتخاب کرد. ما با قدر مطلق معیارهای فوق و با شناختی که از معیارهای متقاضیان ایرانی داریم، قبرس شمالی را به عنوان بهترین کشور برای تحصیل داروسازی پیشنهاد می‌کنیم. اگرچه بدون تردید سطح علمی دانشگاه‌های این کشور با مثلاً دانشگاه‌های بریتانیا قابل قیاس نیست. اما فراموش نکنید که سطح علمی تنها معیار مؤثر نیست! در ادامه بهتر متوجه می‌شوید که چرا ما قبرس شمالی را به عنوان بهترین کشور برای تحصیل داروسازی معرفی می‌کنیم.

چرا تحصیل داروسازی در قبرس شمالی؟

برای پاسخ به این پرسش می‌توان به موارد متعددی اشاره کرد. در واقع تحصیل داروسازی در این کشور، مزایای مختلفی دارد. به همین خاطر پرداختن به همه این مزایای قطعاً در حوصله متن نیست. با این حال اما قصد داریم در ادامه برخی از اصلی‌ترین مزایای تحصیل داروسازی در این کشور را ذکر کنیم. اما این مزایا کدام‌ها هستند؟


منطقی بودن هزینه تحصیل داروسازی در قبرس شمالی

اگر هزینه تحصیل و زندگی در قبرس شمالی را با کشورهای اروپایی یا آمریکا مقایسه کنید، شگفت‌زده می‌شوید. هزینه زندگی در قبرس شمالی به هیچ عنوان با هزینه زندگی در کشورهایی مانند آمریکا و بریتانیا و آلمان قابل مقایسه نیست! میانگین تمام هزینه‌های زندگی در قبرس شمالی 300 تا 600 دلار است. این در حالی است که میانگین هزینه زندگی در کشوری مانند آلمان تا 1000 دلار هم می‌رسد! دانشجویانی طعم هزینه‌های زندگی در خارج از کشور را چشیده باشند، به‌خوبی می‌دانند که این تفاوت هزینه و این معیار تا چه حد برای انتخاب بهترین کشور برای تحصیل داروسازی مهم است!

بورسیه‌های تحصیلی جذاب

در کنار اینکه خود هزینه زندگی و هزینه تحصیل داروسازی در قبرس شمالی منطقی و مناسب است، بورسیه‌های جذابی نیز دارد. این یعنی می‌توانید بر کاهش هرچه بیشتر هزینه‌ها و مخارج خود حساب ویژه‌ای باز کنید. برخی از بورسیه‌های تحصیل داروسازی در قبرس شمالی بعضاً تا 75 درصد هزینه شهریه را پوشش می‌دهند. پس اگر مناسب بودن هزینه تحصیل برای شما معیاری اساسی است، قطعاً قبرس شمالی می‌تواند بهترین کشور برای تحصیل داروسازی بسته به شرایط شما باشد!

بورسیه تحصیلی داروسازی قبرس

سهولت در پذیرش متقاضیان داروسازی در قبرس شمالی

مورد دیگری که باعث می‌شود قبرس شمالی را بهترین کشور برای تحصیل داروسازی بدانیم، سهولت در پذیرش از سوی دانشگاه‌های این کشور است. دانشگاه‌های این کشور هم از جهت شرایط سطح علمی متقاضیان و نمراتی که دارند انعطاف نشان می‌دهند و هم به لحاظ وضعیت زبان انگلیسی آن‌ها.  افراد متقاضی تحصیل داروسازی در قبرس شمالی نیازی به مدرک زبان انگلیسی ندارند. یعنی داشتن تافل یا مثلاً آیلتس الزامی نیست. به جای این متقاضیان می‌توانند در آزمون انگلیسی خود دانشگاه مقصد شرکت کنند. در صورت قبولی در آزمون زبان انگلیسی خود دانشگاه، متقاضیان جواز تحصیل می‌یابند. آزمون زبان برگزارشده توسط این دانشگاه‌ها به‌مراتب ساده‌تر از آزمون‌هایی مانند تافل و آیلتس است. این در حالی است که دانشگاه‌های قبرس شمالی در اغلب موارد خودشان کلاس‌های آمادگی آزمون را هم برگزار می‌کنند.

بالا بودن اعتبار مدرک تحصیلی

حتی با سخت‌گیری در مورد اعتبار مدرک تحصیلی نیز باز هم قبرس شمالی بهترین کشور برای تحصیل داروسازی است. مدارک علمی صادرشده توسط دانشگاه‌های اصلی این کشور هم اعتبار جهانی دارند و هم در ایران معتبر دانسته می‌شوند. مدارک صادره از سوی این دانشگاه به لحاظ اعتبار با مدارک دانشگاهی صادره از کشور ترکیه برابر هستند. این یعنی علاوه بر ترکیه از سوی کشورهایی مانند کانادا، آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم به رسمیت شناخته می‌شوند.

بالا بودن امکانات تحصیل داروسازی در قبرس شمالی

قبرس شمالی نمی‌تواند گزینه‌ای برای انتخاب بهترین کشور برای تحصیل داروسازی باشد اگر امکانات آموزشی و علمی کافی نداشته باشد. دانشگاه‌های معتبر این کشور امکانات علمی و آموزشی کافی برای دانشجویان داروسازی را فراهم می‌کنند. از آزمایشگاه‌های مجهز و تجهیزات آزمایشگاهی مدرن و پیشرفته گرفته تا تعداد کافی اساتید مجرب و صاحب دانش؛ امکانات لازم برای تحصیل داروسازی فراهم است!

نزدیکی قبرس شمالی به کشور ایران

آخرین موردی که باعث جذابیت تحصیل داروسازی در قبرس شمالی شده و قصد اشاره به آن را داریم، نزدیکی آن به ایران است. برخلاف کشورهای غرب اروپا، آمریکا و کانادا، قبرس شمالی فاصله کمتری با ایران دارد. فاصله بین ایران و قبرس شمالی کمتر از 2200 کیلومتر است و سفر هوایی به آن بسیار ساده است. دانشجویان می‌توانند به‌سادگی بلیت سفر به تهران از طریق ترکیه را خریداری کرده یا بالعکس بلیت تهران به قبرس شمالی را به همان شیوه خریداری کنند. این یعنی در صورت انتخاب این کشور برای تحصیل داروسازی، به طور قطع هم شما و هم خانواده مشکلی برای رفت‌وآمد نخواهید داشت.

محمدحسین مهرزاد صدقیانی

من محمدحسین مهرزاد صدقیانی هستم. مدیر عامل کارگزاری دانشگاه های قبرس در ایران و دارای مدرک کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات از دانشگاه مدیترانه شرقی قبرس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا