تحصیل پزشکی در خارج از کشور

نگاهی به مسیری ساده و جذاب

تحصیل پزشکی در خارج از کشور

تحصیل در خارج از کشور امروزه رویای هزاران یا شاید حتی میلیون‌ها ایرانی است. خود تحصیل پزشکی به خودی خود نویدبخش آینده‌ای روشن و دلپذیر است. حال اینکه تحصیل پزشکی در خارج از کشور صورت گیرد، به طور قطع این رویا را جذاب‌تر هم می‌کند. این رویا به همان اندازه جذاب و درخشان است، از دید بسیاری از افراد سخت و دست نیافتنی است. آنقدر دست  نیافتنی که بخاطر همین سختی از دنبال کردن آن دست بر می‌دارند. اما آیا به‌راستی دستیابی به آن تا این حد سخت است که بیخیال جذابیت آن شویم؟ ما نظر متفاوتی در این مورد داریم! پیش از آن به این پرسش پاسخ دهیم که اساساً چرا تحصیل پزشکی در خارج از کشور جذاب است؟

چرا تحصیل پزشکی در خارج از کشور؟

اگر همچنان در مورد مزایای تحصیل پزشکی در خارج از کشور تردید دارید، این بخش برای شما نوشته شده است. در این بخش قصد داریم یادآوری کنیم که اساساً چرا متقاضیان بیشماری این رویا را در ذهن خود دارند. پس اگر نمی‌دانید که آیا تحصیل این رشته جذاب در خارج از ایران به نفع شماست یا خیر، حتماً این بخش را مطالعه کنید. در ادامه به مزایا و علل جذابیت این تصمیم می‌پردازیم.

رهایی از محدودیت‌ها با تحصیل پزشکی در خارج از کشور

تحصیل در ایران، مخصوصاً تحصیل پزشکی، به طور قطع با موانع و محدودیت‌های متعددی همراه است. از شرایط سخت قبولی در کنکور گرفته تا موضوعاتی مانند شرایط بد تعهد به خدمت؛ محدودیت‌های بسیاری می‌توان نام برد. در مجموع یکی از مهم‌ترین و شاید حتی اصلی‌ترین انگیزه اغلب متقاضیان تحصیل پزشکی در خارج از کشور، رهایی از همین محدودیت‌های دست‌وپاگیر است. اگر انتخاب درستی داشته باشید و کشور و دانشگاه ایده‌آلی انتخاب کنید، برای همیشه از محدودیت‌های آزاردهنده رهایی می‌یابید.

بالا بودن سطح علمی و آموزشی

اگرچه سطح علمی هر شخص تا حد زیادی به استعداد و تلاش خود او بستگی دارد اما تحصیل پزشکی در خارج از کشور شانس شما برای یادگیری بهتر را افزایش می‌دهد. دانشگاه‌های خارج از کشور به سبب ارتباط بهتری که با سایر دانشگاه‌های موفق سطح جهان دارند، اساتید موفق‌تری در تیم آموزشی خود دارند. پس تحصیل در خارج، می‌تواند در نهایت شما را به پزشک حاذق‌تر و کاربلدتری تبدیل کند.

بالا بودن سطح امکانات آموزشی و رفاهی

نه‌تنها به لحاظ دسترسی به اساتید و هیئت علمی موفق‌تر و برجسته‌تر، تحصیل پزشکی در خارج از کشور به معنی دسترسی به امکانات بیشتر است. دانشگاه‌های خارجی موفق به طور میانگین در قیاس با دانشگاه‌های ایرانی امکانات بیشتری دارند. از محیط آزمایشگاهی و شرایط خاص بالینی گرفته تا امکانات رفاهی و ورزشی؛ دانشگاه‌های خارجی عموماً از سطح بالاتری برخوردار هستند. دانشجویان در ایران برای دسترسی به همان میزان از امکانات و شرایط رفاهی باید به‌مراتب تلاش و کوشش بیشتری از خود نشان دهند. این در حالی است که همان امکانات با سهولت بیشتری در خارج از کشور در دسترس است.

آینده کاری بهتر با تحصیل پزشکی در خارج از کشور

واقعیت این است که پزشکان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های خارجی با سرعت و سهولت بیشتری در حرفه خود به موفقیت می‌رسند. پیش‌داوری‌های در مورد آن‌ها مثبت‌تر است و در عین حال با سطح علمی بالاتری که دارند در رقابت با سایرین موفق‌تر ظاهر می‌شوند. از سوی دیگر قرار گرفتن در یک محیط بین‌المللی و چندملیتی، فرصتی ارزنده و عالی برای لینک شدن با پزشکان بیشتر است. این یعنی شما هم برای دستیابی به فرصت‌های علمی از جمله همایش‌ها و سمپوزیوم‌های علمی شانس بیشتری دارید و هم با تلاش کمتری به شهرت جهانی دست می‌یابید.

هموار شدن مسیر مهاجرت و اقامت دائم

اغلب افرادی که شانس تحصیل پزشکی در خارج از کشور را بدست می‌آورند، از آن برای تسهیل مهاجرت و اقامت دائم خود کمک می‌گیرند. فردی که بتواند به عنوان یک پزشک موفق از دانشگاه‌های یک کشور فارغ‌التحصیل شود، به طور قطع شانس بالایی برای اخذ اقامت دائم در آن کشور دارد. یا حتی در برخی موارد فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه کشوری با جایگاه جهانی بهتر، مهاجرت به سایر کشورها را نیز برای شما راحت‌تر می‌کند. پس با یک دید بلندمدت می‌توان گفت این هدف، خود می‌تواند مسیری برای رسیدن به هدف بزرگ‌تر باشد؛ مهاجرت دائمی!

رشد و توسعه فردی با تحصیل پزشکی در خارج از کشور

در کنار تمام مزایای جالب و جذابی که تحصیل پزشکی در خارج از ایران دارد، نباید از رشد و توسعه فردی غافل شد. زندگی در کشوری خارجی و تحصیل در دانشگاهی با دانشجویان بین‌الملل، مهارت‌های ارتباطی شما را قطعاً تقویت می‌کند. افرادی که در سنین جوانانی به زندگی دور از خانه و در جوامع پیشرفته عادت کنند، قطعاً سطح بالاتری از توسعه فردی را تجربه می‌کنند. این یکی از مزایای جانبی است که چندان در کانون توجه نیست اما در آینده بهتر آن را درک می‌کنید.

اولین گام؛ چرا تحصیل پزشکی در خارج از کشور سخت است؟

حال پس از سپری کردن یک مقدمه می‌توان به سراغ یکی از پرسش‌های اصلی این متن رفت. چرا اغلب افراد از دنبال کردن چنین رویایی دست می‌کشند؟ به عبارتی دیگر از دید عامه مردم در مسیر رسیدن به تحصیل پزشکی در خارج از ایران چه موانعی وجود دارد؟ به هر حال اگر بخواهیم مسیر روشن و ساده‌ای به سمت این مقصد جذاب ترسیم کنیم، باید بدانیم عبور از چه موانعی الزامی است. در این بخش به تفکیک موانع احتمالی از دید متقاضیان را بررسی می‌کنیم.

1) هزینه بالا

اولین مانعی که اغلب متقاضیان تحصیل پزشکی در خارج از کشور در ذهن خود دارند، هزینه بالای این کار است. اغلب متقاضیان بودجه بالایی برای تحصیل ندارند و نمی‌توانند هزینه‌های زندگی در کشوری خارجی را هم بپردازند. این مانع هرچند پیش پا افتاده و کم‌اهمیت نیست اما راه‌حل‌هایی هم دارد. متقاضی اگر بتواند کشورها و دانشگاه‌هایی را برای تحصیل انتخاب کند که هزینه زندگی و تحصیل در آن‌ها، کم است، این مانع به‌سادگی کمرنگ می‌شوند. برخلاف تصور اغلب افراد، کشورها و دانشگاه‌هایی وجود دارند که هزینه تحصیل و زندگی در آن‌ها معقول و مناسب است. در ادامه متن حتماً به گزینه‌ای که چنین وضعیتی داشته باشد، اشاره می‌کنیم.

2) محدودیت سنی

بخش زیادی از متقاضیان تحصیل پزشکی به علل مختلفی، سن بالایی دارند. از جمله اصلی‌ترین علل این موضوع، ماندن آن‌ها پشت دیوار بلند کنکور است. با هر علت و انگیزه‌ای، افزایش سن متقاضی، تأثیر منفی بر شانس پذیرش او دارد. اما این در مورد همه گزینه‌ها و دانشگاه‌ها صادق نیست. تحصیل پزشکی در خارج بدون محدودیت سنی هم امکان‌پذیر است. برخی از دانشگاه‌ها شرط سنی را در معیارهای پذیرش خود لحاظ نمی‌کنند.

3) موفقیت در پذیرش تحصیل پزشکی در خارج از کشور

از تمام موانع تحصیل پزشکی در خارج از کشور که چشم‌پوشی کنیم، ترسناک‌ترین و شاید جدی‌ترین مانع پیش روی متقاضیان، قبولی در آزمون و اخذ پذیرش از دانشگاه است! حتی برای تحصیل پزشکی در ایران نیز باز هم این سد محکم و بلند کنکور است که بین متقاضیان و رشته پزشکی قرار می‌گیرد. در مورد تحصیل این رشته در خارج هم چنین مانعی قطعاً وجود دارد. به هر حال پذیرش رشته پزشکی در هر دانشگاهی سختی خاص خود را دارد. اما اگر بتوانید گزینه‌ای بیابید که تحصیل پزشکی در خارج بدون آزمون را ممکن سازد، داستان به کلی فرق دارد. گزینه‌ای جذاب است به بتواند بدون شرکت در آزمون به رویای تحصیل پزشکی برساند. اما آیا چنین گزینه‌ای وجود دارد؟ قطعاً تحصیل پزشکی در خارج بدون آزمون هم با کمی دقت در انتخاب دور از ذهن نیست!

4) کمبود مهارت و توانایی در زبان انگلیسی

موضوع بعدی که متقاضیان تحصیل پزشکی در خارج از کشور به عنوان دغدغه در ذهن دارند، کمبود مهارت در زبان انگلیسی است. بخش زیادی از متقاضیان، مدرک زبان انگلیسی معتبری ندارند. بخاطر عدم بهره‌مندی از مهارت کافی در زبان انگلیسی، به عنوان مثال مدرک آیلتس یا تافل ندارند. بخش دیگری از متقاضیان نیز حتی با وجود داشتن مهارت کافی در حال حاضر و در این بزنگاه فرصت کافی برای شرکت در آزمون‌های معتبر ندارند. این آزمون‌ها به صورت دوره‌ای و با فاصله زمانی خاصی برگزار می‌شوند. گاهی منتظر ماندن برای پذیرش در این آزمون‌ها به قیمت از دست رفتن رویای تحصیل پزشکی در خارج از کشور تمام می‌شود. اما اگر بتوانید بدون مدارک معتبر زبان انگلیسی نیز پذیرش بگیرید چطور؟ این امکان در برخی از دانشگاه‌ها فراهم است. اما کدام دانشگاه و چگونه؟

5) دوری از خانه و خانواده

شاید برای برخی از متقاضیان قابل درک نباشد اما واقعیت این است که برای برخی از متقاضیان دوری از خانواده یک مشکل است. اگر قرار باشد در جایی زندگی کنند که امکان ملاقات با خانواده مثلاً تنها یک بار در سال باشد، این تصمیم برای آن‌ها چندان ساده نیست. دوری از خانه برای دانشجویان به علل مختلفی به لحاظ روحی و حتی به لحاظ افت عملکرد نیز دردناک است. این دوری می‌تواند علل مختلفی داشته باشد اما اصلی‌ترین علت هزینه بالای رفت‌وآمد است. بلیت رفت‌وبرگشت به مثلاً آمریکا، به هیچ عنوان هزینه کمی برای دانشجویان به همراه ندارد! بر همین مبنا دوری از خانه و خانواده را هم می‌توان مانعی در مسیر دستیابی به رویای تحصیل پزشکی در خارج از کشور دانست. اما راه عبوری از این مانع چیست؟ یافتن دانشگاهی که فاصله کمی با ایران داشته باشد و دانشجو برای رفت‌وآمد به آن هزینه بالایی پرداخت نکند.

وقتی رویای تحصیل پزشکی در خارج از کشور دلپذیر می‌شود

حال بهتر می‌توان تصمیم گرفت که چگونه می‌شود رویای تحصیل پزشکی را با سهولت بیشتری به واقعیت تبدیل کرد. در یک جمع‌بندی ما معتقدیم گزینه ایده‌آل برای تحصیل این رشته در خارج از کشور باید چنین اوصافی داشته باشد.

  • هزینه تحصیل در دانشگاه مقصد و هزینه زندگی در شهر مقصد مناسب و منطقی باشد. اگر بتوان گزینه‌ای یافت که بورسیه‌های حمایتی بپردازد، قطعاً ایده‌آل است.
  • دانشگاه‌هایی که شرایط سنی را جز معیارهای اعطای پذیرش به متقاضیان نداشته باشند. این یعنی دیگر نیازی نیست در مورد سن خود نگران باشید.
  • پذیرش بدون آزمون، شما را از یکی از ترسناک‌ترین موانع مسیر تحصیل پزشکی در خارج از کشور رها می‌کند. یافتن دانشگاهی که بدون آزمون به شما اجازه تحصیل پزشکی دهد بسیار جذاب است.
  • برخی از دانشگاه‌ها در مراحل پذیرش از متقاضیان درخواست ارائه مدرک زبانی معتبر ندارند. به بیانی دیگر به شما امکان تحصیل پزشکی بدون مدرک زبان انگلیسی معتبر را می‌دهند. این دانشگاه‌ها انتخابی ایده‌آل هستند.
  • در انتخاب مقصد مناسب برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور بهتر است نزدیکی آن به ایران را لحاظ کنید. بهتر است در کنار تمام ویژگی‌هایی که باید داشته باشد، تا حد امکان رفت‌وآمد از آن به ایران سهل و راحت باشد.

حال با در نظر داشتن معیارهای فوق ما پیشنهاد خاصی برای شما داریم.

تحصیل پزشکی در قبرس شمالی

با در نظر داشتن تمام جوانب فوق ما معتقدیم که برای ایرانیان، قبرس شمالی گزینه ایده‌آلی برای تحصیل پزشکی است. دانشگاه‌های این کشور می‌توانند به شما برای رد شدن از تمام موانع دستیابی به این رویا کمک کنند. قبرس شمالی برای متقاضیان تحصیل پزشکی، می‌تواند سرزمین آرزوها و فرصت‌ها باشد؛ سرزمین آرزوهایی که در این کشور بسیار راحت‌تر به واقعیت تبدیل می‌شوند. در ادامه بر مزایای تحصیل پزشکی در قبرس شمالی مرور کوتاهی داریم. این مزایا کدام‌ها هستند؟


مزایای تحصیل پزشکی در قبرس شمالی

  • هزینه تحصیل و زندگی در قبرس شمالی بسیار منطقی و مناسب است. حتی در قیاس با کشورهای شرق اروپا و ترکیه نیز، هزینه تحصیل پزشکی در قبرس شمالی به‌مراتب کمتر و منطقی‌تر است.
  • بسیاری از دانشگاه‌های قبرس شمالی برای دانشجویان شاغل به تحصیل در این دانشگاه، امکانات مالی و بورسیه‌های جذابی را در نظر می‌گیرند. این بورسیه‌ها حتی به کاهش هرچه بیشتر هزینه‌ها کمک می‌کنند.
  • قبرس شمالی به شما شانس تحصیل پزشکی در خارج بدون محدودیت سنی را می‌دهد! با کسب اطلاعات بیشتر از ما می‌توانید با دانشگاه‌هایی که شرط سن را ملاک پذیرش نمی‌دانند آشنا شوید.
  • بسیاری از دانشگاه‌های قبرس شمالی بدون نیاز به مدارک معتبر زبان از جمله آیلتس و تافل به متقاضیان شانس تحصیل در پزشکی را می‌دهند. پس نیازی نیست بخاطر نداشتن مدرک زبان نگران باشید.
  • در دانشگاه‌های قبرسی شمالی تحصیل پزشکی در خارج بدون آزمون امکانپذیر است. شما تحت شرایط خاصی می‌توانید بدون آزمون ورودی در دانشگاه‌های این کشور به تحصیل بپردازید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد با ما در ارتباط باشید.
  • هم سطح علمی و هم سطح امکانات آموزشی دانشگاه‌های قبرس شمالی با استانداردهای اروپایی منطبق است. این یعنی دانشجویان در این دانشگاه‌های معتبر، هیچ احساس کمبود و محدودیتی ندارند.

محمدحسین مهرزاد صدقیانی

من محمدحسین مهرزاد صدقیانی هستم. مدیر عامل کارگزاری دانشگاه های قبرس در ایران و دارای مدرک کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات از دانشگاه مدیترانه شرقی قبرس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا