اینترنت در قبرس شمالی

بررسی وضعیت اینترنت ؛ آزادی، سرعت و امنیت اطلاعات!

اینترنت قبرس شمالی

وضعیت اینترنت در قبرس شمالی

اینترنت در قبرس شمالی وضعیت به‌مراتب بهتری نسبت به ایران دارد و می‌توان گفت در تراز جهانی است. این خبر خوبی است برای افرادی که قصد مهاجرت به قبرس شمالی را دارند. امروزه بسیاری افراد حق دسترسی آزاد و مناسب به اینترنت را هم‌تراز و یکی از حقوق اساسی بشر می‌دانند. به بیانی دیگر اهمیت آن کمتر از مثلاً آزادی بیان یا حق دسترسی به امکانات رفاهی نیست. با این وجود طبیعی است که متقاضیان مهاجرت به قبرس شمالی، در مورد وضعیت اینترنت قبرس شمالی کنجکاو باشند. اگر شما هم در این مورد کنجکاو هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

رهایی از فیلترینگ و دسترسی آزاد به اینترنت در قبرس شمالی

برخلاف ایران، اینترنت در قبرس شمالی به لحاظ دسترسی آزاد و نبود فیلترینگ وضع بسیار بهتری دارد. در این کشور از فیلترینگ گسترده سایت‌های جهانی از سوی دولت خبری نیست. کاربران به‌سادگی می‌توانند با چند کلیک به اینترنت جهانی متصل شده و تقریباً هر سایتی را باز کنند. در نقطه مقابل سایت‌های جهانی هم محدودیتی برای کاربران قبرسی قائل نیستند. آی.پی‌های این کشور شامل تحریم نمی‌شوند. این یعنی نیازی نیست برای برخی از سایت‌های مشهور از ابزارهایی مانند (DNS) استفاده کنید. این در حالی است که ایرانیان برای عبور از تحریم‌های متعدد ناچار به استفاده از (DNS) هستند.

علاوه بر سایت‌ها، دسترسی به سرویس‌های جهانی و شبکه‌های اجتماعی مشهور کاملاً آزاد است. به عنوان اینستاگرام فیلتر نیست و برای دسترسی به تلگرام، واتساپ یا هر پیام‎رسان دیگری نیز مشکل ندارید. در مجموع می‌توان گفت آزادی اینترنت در این کشور وضعیت مطلوبی دارد. در نقطه مقابل امنیت اطلاعات شهروندان و حفظ حریم خصوصی آن‌ها از سوی دولت، مطابق با استانداردهای جهانی است.

دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای در قبرس شمالی

در کنار اینکه خود سرویس‌دهنده‌های ملی و رسمی اینترنت در قبرس شمالی به لحاظ فیلترینگ وضع خوبی دارند، برای دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای هم مانعی وجود ندارد. این یعنی شما می‌توانید با خرید اشتراک استارلینک و در اختیار داشتن ادوات ارتباطی آن مستقیماً از اینترنت ماهواره‌ای استفاده کنید. نیازی به توضیح نیست که با وجود استفاده از اینترنت ماهواره‌ای، دیگر عملاً محدودیت و فیلترینگ، حتی به صورت محدود و جزئی هم معنایی ندارد. پس با در نظر داشتن این آپشن و پلن باید گفت اینترنت در عمل هیچ مانع و محدودیتی ندارد.

سرعت اینترنت در قبرس شمالی؛ مطابق با استانداردهای جهانی

در کنار آزادی دسترسی به اطلاعات و نبود فیلترینگ، سرعت نیز عامل تعیین‌کننده دیگری برای تشخیص وضعیت اینترنت در قبرس شمالی است. شما در عین اینکه به سرویس‌ها و سایت‌های مختلف دسترسی دارید، باید سرعت کافی هم داشته باشید. در مورد سرعت نیز باید گفت در قیاس با ایران وضعیت ایده‌آل است. شاید سرعت اینترنت برای رسیدن به ایده‌آل‌های اروپا یا شرق دور، همچنان جای کار داشته باشد. اما اگر بخواهیم سرعت را با ایران قیاس کنیم، واقعیت این است که قبرس شمالی وضع خوبی دارد.

جزئیاتی در مورد سرعت ارائه‌دهندگان اینترنت

نباید فراموش کرد که در قبرس شمالی نیز روش‌های مختلفی برای دسترسی به اینترنت وجود دارد. در عین حال سوای روش‌های مختلف، اپراتورهای گوناگونی هم برای دسترسی به اینترنت در قبرس شمالی وجود دارند. چند اپراتور ارائه‌دهنده اینترنت دایال‌آپ، چند اپراتور ارائه‌دهنده اینترنت وایفای و چندین اپراتور اینترنت همراه در این کشور مشغول به فعالیت هستند. با این وجود نمی‌توان عددی واحد و یکسان را برای سرعت اینترنت  اعلام کرد و این طبیعی است.

سرعت اینترنت

اما ما بر مبنای تجربه‌ای که در استفاده از اینترنت  داریم، معتقدیم میانگین سرعت اینترنت همراه در این کشور 15 تا 20 مگابایت بر ثانیه است. در اغلب مواقع و به طور میانگین سرعت ی که اینترنت همراه ارائه می‌کند، 16 یا 17 مگابایت در ثانیه است. اما بدیهی است که بسته به تایم شبانه‌روز و محل قرارگیری شما این سرعت متغیر است. غیر از اینترنت همراه که توسط اپراتورهای سیم‌کارت ارائه می‌شود، سایر راهکارهای دسترسی به اینترنت، مخصوصاً دایال‌آپ تعریفی ندارد! حتماً خودتان با اینترنت دایال‌آپ و سرعت بد آن آشنایی کاملی دارید. در قبرس شمالی نیز دایال‌آپ اینترنتی نیست که به توان از آن برای امور روزمره استفاده کرد!

پینگ اینترنت در قبرس شمالی به طور میانگین

البته آنچه باعث تجربه‌ای روان‌تر در استفاده از اینترنت در قبرس شمالی می‌شود، صرفاً خود سرعت نیست. وضعیت پینگ اینترنت در این کشور عموماً بهتر است. به عنوان مثال اگر میانگین پینگ اینترنت در ایران، در وضعیت ایده‌آل، 40 الی 80 میلی‌ثانیه باشد، میانگین پینگ اینترنت در این کشور تک‌رقمی است! در بسیاری از تست‌های سرعت گرفته‌شده در این کشور شاهد پینگ 4، 7 یا 8 میلی‌ثانیه هستیم. این یعنی پایداری دسترسی به اینترنت وضعیت بهتری دارد و این تجربه کار با آن را دلپذیرتر می‌سازد.

گستردگی دسترسی به اینترنت

در آخر معیار دیگری که برای تأیید وضعیت اینترنت در این کشور وجود دارد، گسترده پوشش اینترنت پر سرعت است. شهرهای اصلی قبرس شمالی، از جمله کایرنیا، لفکوشا و فاماگوستا همگی تحت پوشش اینترنت پرسرعت و مطلوب قرار دارند. پوشش اینترنت همراه از طریق سیم‌کارت‌ها کامل است. پوشش اینترنت وای‌فای عمومی نیز در شهرهای اصلی و مراکز جمعیتی پوشش کاملی دارد. در مورد اینترنت دایال‌آپ نیز نیازی به توضیح نیست که منازل و خانه‌ها به آن دسترسی دارند. در مجموع می‌توان گفت جمع پوشش و هم‌پوشانی اینترنت همراه و وای‌فای از این لحاظ نیز وضع قابل قبولی ایجاد کرده است.

آینده‌ای روشن در پیش است

نه‌تنها امروزه وضعیت اینترنت در قبرس شمالی قابل قبول و مناسب است، بلکه همچنان در حال توسعه و پیشرفت است. قبرس شمالی سرزمین فرصت‌های ناب و دست‌نخورده است و شرکت‌های فناوری نیز نگاه ویژه‌ای نسبت به آن دارند. جذابیت‌های اقتصادی، درهای گشوده بازار و اقتصاد و تسهیلاتی که دولت فراهم کرده، نوید آینده روشن‌تری را در این زمینه هم می‌دهند. پس در کنار توجه به وضع فعلی اینترنت قبرس، پیشنهاد می‌کنیم آینده روشن‌تر آن را هم در نظر داشته باشید. رسیدن اینترنت این کشور به سطح میانگین اروپا، اتفاق چندان دور از دسترسی نیست و فقط به کمی زمان نیاز دارد.

محمدحسین مهرزاد صدقیانی

من محمدحسین مهرزاد صدقیانی هستم. مدیر عامل کارگزاری دانشگاه های قبرس در ایران و دارای مدرک کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات از دانشگاه مدیترانه شرقی قبرس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا