پاسپورت قبرس شمالی

Northern Cypriot passport

پاسپورت قبرس شمالی

پاسپورت قبرس شمالی برای شهروندان این کشور به منظور سفرهای بین المللی صادر می شود. همانطوری که میدانید قبرس شمالی توسط خیلی از کشورها به رسمیت شناخته نمیشود. به همین دلیل پاسپورت این کشور در تعداد بسیار محدودی کشور مورد تایید میباشد. برای حل این مشکل، شهروندان قبرس شمالی میتوانند پاسپورت ترکیه نیز دریافت کنند.

اعتبار پاسپورت قبرس شمالی

در پاسخ به این سوال که (با پاسپورت قبرس شمالی به کدام کشورها میتوان سفر کرد؟) میتوان گفت که قدرت این پاسپورت خیلی زیاد نیست و تنها هفت کشور با این پاسپورت قابل بازدید هستند، در زیر لیست این هفت کشور ذکر شده است.

پرچم آنگولاپرچم استرالیاپرچم پاکستان
آنگولااسترالیاپاکستان
پرچم تانزانیاپرچم ترکیهپرچم انگلستان
تانزانیاترکیهانگلستان
پرچم آمریکا  
آمریکا  

کشورهای بدون ویزا با پاسپورت قبرس شمالی

تا سال 1998 امکان سفر به انگلستان بدون ویزا با پاسپورت قبرس شمالی وجود داشت. با این حال، با افزایش درخواست های پناهندگی و نظریات هیئت طرف ترک در مسئله قبرس، انگلستان شروع به درخواست ویزا برای ترک های قبرس کرد. بریتانیا برای کسانی که پاسپورت این کشور را دارند ویزا صادر می کند و ویزا روی کاغذ جداگانه نوشته می شود نه روی پاسپورت.

تفاوت پاسپورت قبرس شمالی و جنوبی

پاسپورت قبرس جنوبی در حال حاضر بر اساس شاخص رتبه بندی پاسپورت راهنما در رتبه هفدهم قرار دارد. این رتبه امکان دسترسی بدون ویزا به 176 کشور را فراهم می کند. دارندگان پاسپورت قبرس جنوبی میتوانند بدون دریافت ویزا به کشورهایی مانند بریتانیا، امارات متحده عربی، ژاپن و کل اتحادیه اروپا سفر کنند. با این حال، دارندگان پاسپورت قبرس برای ورود به حدود 53 مقصد در جهان نیاز به ویزا دارند. برخی از کشورهایی که ویزا در آنها لازم است چین، هند و ایالات متحده آمریکا هستند.

مقایسه پاسپورت قبرس جنوبی با ایران

پاسپورت قبرس جنوبیپاسپورت ایران
رتبه قدرت پاسپورت17100
مورد نیاز ویزا36158
ویزا در ورود3327
امکان سفر17641
بنابراین پاسپورت قبرس جنوبی نسیت به پاسپورت قبرس شمالی بسیار معتبرتر میباشد. اما به این نکته توجه کنید که این موضوع ارتباطی به اعتبار دانشگاه های قبرس شمالی ندارد. دانشگاه های این کشور بسیار معتبر بوده و مورد تایید اتحادیه اروپا، ترکیه و کانادا و آمریکا میباشند.

سوالات متداول پاسپورت قبرس شمالی

[toggle title=”چه نوع پاسپورتی در قبرس شمالی وجود دارد؟” state=”close”]

بسیاری از ترک‌های قبرس دارای پاسپورت جمهوری قبرس هستند. اینطور نیست که به دلیل پیوستن جمهوری به اتحادیه اروپا درخواست داده باشند. بسیاری از آنها قبلاً از قبل از سال 1974 آن را داشتند اما به دلیل نفوذ ناپذیری خط سبز در گذشته نتوانستند گذرنامه خود را تمدید کنند یا برای فرزندان خود درخواست دهند.

بسیاری از ترک‌های قبرس دارای پاسپورت انگلیسی نیز هستند، زیرا بسیاری از آنها در بریتانیا زندگی می‌کردند یا قبل از استقلال در سال 1960 پاسپورت انگلیسی دریافت کردند.

برخی از آنها دارای پاسپورت استرالیایی، کانادایی، آمریکایی و حتی نیوزیلندی هستند، زیرا این کشورها دارای دیاسپورای ترک قبرس هستند.

برخی از آنها دارای پاسپورت ترکی هستند زیرا ترکیه به هر ترک قبرس این حق را پیشنهاد داده است که برای مدت طولانی برای یک پاسپورت اقدام کند. تعداد کمی از این فرصت استفاده می کنند.

[/toggle]

[toggle title=”آیا داشتن مهر قبرس شمالی بر روی پاسپورت بر سابقه سفر تأثیر منفی می گذارد؟” state=”close”]

بله، اگر قصد سفر به یونان یا جمهوری قبرس را دارید. در غیر این صورت مشکلی ایجاد نمی کند. من یک سال در قبرس شمالی زندگی کردم.

[/toggle]

محمدحسین مهرزاد صدقیانی

من محمدحسین مهرزاد صدقیانی هستم. مدیر عامل کارگزاری دانشگاه های قبرس در ایران و دارای مدرک کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات از دانشگاه مدیترانه شرقی قبرس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا