بیمارستان های قبرس شمالی

با بیمارستان های قبرس شمالی آشنا شوید!

فهرست مطالب

مرد مریض


با بیمارستان های قبرس شمالی آشنا شوید!

درباره بیمارستان های قبرس شمالی و وضعیت بهداشت و درمان در این کشور محبوب چه می دانید؟!

کشور قبرس شمالی؛ مقصد نهایی مهاجرانی که به دنبال یک زندگی سرشار از رفاه و آرامش هستند!

قبرس شمالی؛ یکی از بزرگترین جزایر مدیترانه است که با طبیعت سرسبز و آب و هوای بی نظیرش بسیاری از علاقه مندان به مهاجرت را شیفته خود کرده است. جاذبه های پرشمار توریستی و امنیت مثال زدنی این کشور بسیاری از مهاجران را بر آن داشته که قبرس شمالی را به عنوان مقصد نهایی خود انتخاب نموده و باقی عمرشان را در رفاه و آرامش زندگی کنند!

زبان رایج اهالی این کشور ترکی قبرسی است که یکی از شیرین ترین لهجه های ترکی استانبولی محسوب می شود. حضور مهاجرین بی شمار در قبرس شمالی، موجبات رواج زبان انگلیسی را در میان مردم این کشور فراهم ساخته و به مشکلات ریز و درشت ارتباطی پایان داده است!

برای آن دسته از افرادی که قصد خرید ملک در قبرس شمالی را داشته و یا می خواهند اقامت دائم این کشور را دریافت کنند؛ اطلاع از وضعیت بهداشت و درمان در این کشور از اوجب واجبات است. اگرچه تلخ، اما حقیقت این است که همه در طول زندگی بارها و بارها بیمار می‌شویم و برای رهایی از این مشکل چاره ای جز مراجعه به مراکز درمانی نداریم. پس نمی توان نسبت به این مسئله بی تفاوت بود و از کنار آن ساده عبور کرد. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که رویای تجربه یک زندگی آرام در قبرس شمالی را در سر می پرورانید و در به در به دنبال یک مطلب جامع برای اطلاع از وضعیت بهداشت و درمان این کشور می گردید، این جا بهشت شماست. تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

بررسی وضعیت بهداشت و درمان در قبرس شمالی

دولتمردان کشور قبرس شمالی نیز درست مانند هر کشور دیگری، تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا کشورشان در زمینه بهداشت و درمان بهترین باشد. همین موضوع موجب شده که بیمارستان ها و کلینیک های فراوانی جهت رسیدگی به وضعیت درمانی و سلامت شهروندان تاسیس شوند. کلیه بیمارستان های قبرس شمالی و تمامی کلینیک‌های فعال در این کشور از تجهیزات کامل پزشکی و مجهزترین تجهیزات دندانپزشکی و چشم‌ پزشکی بهره‌مند هستند. مهم ترین شهرهای کشور قبرس شمالی که مجهزترین و پیشرفته ترین بیمارستان های دولتی را در خود جای داده اند، عبارتند از: فاماگوستا، لفکوشا و گیرنه. همچنین افرادی که مشغوله به تحصیل دندانپزشکی در قبرس هستند میتوانند در این کلینیک ها مشغول به کار شوند.

بیمارستان های قبرس شمالی دو نوعند:

  • بیمارستان های دولتی
  • بیمارستان های خصوصی

بیمارستان های دولتی کشور قبرس شمالی؛ تجربه بهره مندی از خدماتی منحصر به فرد با قیمتی استثنایی!

افرادی که در کشور قبرس شمالی زندگی می کنند، مختارند برای درمان بیماری‌ها و کنترل وضعیت سلامت خود به مراکز دولتی یا خصوصی مراجعه نمایند. عموما ترک های قبرس و اتباع خارجی مقیم این کشور که دارای بیمه سلامت TRNC (مخفف Turkish Republic Of Northern Cyprus به معنای جمهوری ترک قبرس شمالی) می باشند، به بیمارستان های دولتی مراجعه می کنند. مسلما هزینه استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی ارائه شده در این مراکز هم برای شهروندان قبرسی و هم برای اتباع خارجی، بسیار مقرون به صرفه و ایده آل است.

گفتنی است که استفاده از خدمات بیمارستان های دولتی نیازمند در اختیار داشتن کارت درمانی است. افرادی که متقاضی بهره مندی از خدمات این مراکز هستند، می توانند به نزدیک ترین مرکز درمانی دولتی مراجعه و درخواست خود را مبنی بر دریافت این کارت ثبت نمایند. البته قضیه برای افرادی که تبعه خارجی محسوب می شوند، کمی متفاوت است. این دسته از افراد هنگام ارائه درخواست دریافت کارت درمانی برای استفاده از بیمارستان های دولتی کشور قبرس شمالی می بایست علاوه بر تکمیل فرم های لازم، برخی مدارک ضروری را نیز در اختیار این کشور قرار بدهند.

آشنایی با انواع کارت درمان در کشور قبرس شمالی

کشور قبرس شمالی کارت های مختلفی را در راستای ارائه خدمات درمانی بهتر در اختیار شهروندان قرار می دهد. در ادامه به معرفی هر یک از انواع این کارت ها پرداخته و آن ها را به طور مختصر مورد بررسی قرار می دهیم.

کارت بهداشت قبرس شمالی

کارت نوع A

با در دست داشتن کارت های نوع A که کارت هایی صورتی رنگ هستند، استفاده از کلیه خدمات درمانی در بیمارستان های قبرس شمالی برای شما رایگان خواهد بود. امکان استفاده از این کارت های بی نظیر برای افراد زیر میسر می باشد:

  • خانواده هایی که 4 یا بیش از 4 فرزند دارند.
  • کارمندان دولت
  • افرادی که زندگی خود را با استفاده از مزایای دولتی سپری می کنند.

 کارت نوع B

با در دست داشتن کارت های نوع B که کارت هایی آبی رنگ هستند، امکان استفاده از خدمات درمانی نیم بها در بیمارستان های قبرس شمالی برای شما فراهم است. استفاده کنندگان از این کارت می بایست هیچ گونه وابستگی از نوع همسر و یا فرزند نداشته باشند. محاسبه میزان درآمد خالص این افراد پیش از دریافت کارت ضروری است.

کارت نوع C

کارت‌های نوع C کارت‌هایی زرد رنگ هستند که کلیه اطلاعات فرد اعم از نام، نام افراد وابسته، شماره ملی، شماره سریال و تاریخ انقضا بر روی آن‌ها درج شده است.

بیمارستان های خصوصی قبرس شمالی؛ بیمارستان هایی مجهز و پیشرفته با تعرفه ای بسیار مناسب

بیمارستان های خصوصی یکی از محبوب ترین انواع بیمارستان های قبرس شمالی به شمار می آیند. تمام شهروندان، تبعه خارجی و گردشگران می توانند در ازای پرداخت هزینه از خدمات درمانی فوق العاده این مراکز استفاده کنند. البته باید توجه داشته باشید که هزینه استفاده از خدمات درمانی در بیمارستان های خصوصی بیشتر از مراکز دولتی است. با این حال این هزینه‌ها در مقایسه با تعرفه تعیین شده از سوی بیمارستان‌های خصوصی واقع در اروپای غربی، آمریکای شمالی و بریتانیا بسیار معقول و مناسب ارزیابی شده است.

آمار نشان می‌دهد که اکثر قریب به اتفاق گردشگران و بسیاری از مهاجرانی که در این کشور زندگی می‌کنند؛ کلینیک‌ها و بیمارستان‌های خصوصی را برای درمان‌های غیر اورژانسی ترجیح می‌دهند. اگرچه مشاوران زُبده و پزشکان ماهر بسیاری در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی قبرس شمالی مشغول به کار هستند، اما حقیقت این است که سطح امکانات در مراکز خصوصی بیشتر است!

بسیاری از پزشکانی که در بیمارستان های قبرس شمالی کار می کنند، در ترکیه تحصیل کرده و آموزش دیده اند. همین موضوع موجب شده که استاندارد مراقبت های بهداشتی در این کشور بسیار خوب و مشابه ترکیه باشد.

لیست بیمارستان های قبرس شمالی در بخش خصوصی

بیمارستان دانشگاه Near East

این بیمارستان یکی از برترین بیمارستان های قبرس شمالی در بخش خصوصی است. بیمارستان مذکور در حال حاضر در مراکز محلی در Famagusta، Guzelyurt و Bafra دایر می باشد.

بیمارستان های خصوصی نیکوزیا/ لفکوشا

  • بیمارستان دانشگاه Near East نیکوزیا
  • بیمارستان Cyprus Life
  • بیمارستان Kolan British

بیمارستان های خصوصی گیرنه

  • بیمارستان Kamiloğlu Hastanesi
  • بیمارستان Medical Port

بیمارستان های خصوصی فاماگوستا

  • بیمارستان (Yasam) Cyprus Life
  • مرکز پزشکی دانشگاه Near East فاماگوستا
  • بیمارستان خصوصی Guzelyurt Lefke
  • کلینیک خصوصی دانشگاه Near East Guzelyurt

لیست بیمارستان های قبرس شمالی در بخش دولتی

بیمارستان دولتی نیکوزیا/ لفکوشا (بیمارستان دولتی دکتر Burhan Nalbantoğlu)

بیمارستان دولتی دکتر برهان نالبانتوغلو با 152 پزشک، بیش از 400 پرستار و نزدیک به 500 پرسنلِ بهداشتیِ فعال بزرگترین بیمارستان قبرس شمالی در بخش دولتی است. افتتاح این بیمارستان بزرگ 6 بلوکی که در حومه Lefkosa/ Nicosia بین Ortakoy و Gonyeli واقع شده، به سال 1978 میلادی باز می گردد. بیمارستان دولتی دکتر برهان نالبانتوغلو دارای بخش های متنوعی اعم از تروما، سرپایی، مراقبت های ویژه، بانک خون و امکانات تخصصی از جمله مراکز اختصاصی سرطان و دیابت می باشد.

بیمارستان دولتی گیرنه (بیمارستان دولتی Girne Akçiçek)

بیمارستان گیرنه آکچیچک یک بیمارستان کوچک 56 تختخوابی واقع در نزدیکی مرکز گیرنه است. این بیمارستان که در حال حاضر شامل بخش های اورژانس، پلی کلینیک و اداری است، در سال 1996 میلادی افتتاح و در سال 2000 میلادی ارتقاء یافت. بر اساس آمار منتشر شده در سال 2020 این بیمارستان دارای 56 تخت، 23 پزشک، 45 پرستار، 36 کارمند دولتی و 28 کارگر است.

بیمارستان دولتی فاماگوستا

بیمارستان فاکاگوستا یکی از برترین بیمارستان های قبرس شمالی است که در بخش دولتی فعالیت می کند. سال 2007 بود که این بیمارستان با هدف ارائه خدمات درمانی به کل منطقه East Coast قبرس شمالی از جمله Iskele و Karpaz افتتاح شد. جالب است بدانید که این بیمارستان دولتی دارای تاسیساتی بسیار مدرن بوده و یک ساختمان هوشمند به حساب می آید. اتاق‌های بستری بیماران در این بیمارستان بر اساس استانداردهای روز دنیا ساخته شده و وجود حمام اختصاصی، سیستم موسیقی و… بر جذابیت آن‌ها افزوده است!

بیمارستان دولتی فاماگوستا علاوه بر بخش حوادث و اورژانس 24 ساعته دارای اتاق عمل، آزمایشگاه و پلی کلینیک های مختلف بوده و طیف وسیعی از تخصص ها را ارائه می‌دهد. جالب است بدانید که این بیمارستان دولتی مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا اداره می شود. بر اساس آماری که در سال 2020 منتشر شده، 122 پرستار، 38 پزشک، 77 افسر و 49 کارگر در بیمارستان مذکور مشغول به فعالیت هستند.

بیمارستان دولتی لفکه ( بیمارستان دولتی Cengiz Topel)

این بیمارستان جذاب و تاریخی در سال 1929 و در دوران استعمار بریتانیا توسط شرکت معدنی قبرس ساخته شده است. وجود باغ های زیبا و زمین گلف جذابیت این بیمارستان را که در منطقه ساحلی Yesilyurt واقع شده، به حد اعلا رسانده است. اهالی محله Cuzelyurt- lefke از خدمات درمانی با کیفیت این بیمارستان دولتی استفاده می کنند.

سال 1964 میلادی بود که خلبان چنگیز توپل در جریان جنگ در کنار محوطه این بیمارستان درگذشت. از همین رو مقامات کشور قبرس شمالی بر آن شدند که این بیمارستان را با هدف گرامیداشت این شهید تحت عنوان چنگیز توپل نامگذاری کنند.

تعداد پرسنل مشغول به فعالیت در این بیمارستان 45 تختخوابی که در سال 2001 با هدف ارائه طیف گسترده تری از خدمات بهداشتی ارتقاء یافته، 88 نفر است. از این تعداد 11 نفر پزشک متخصص، 1 نفر پزشک عمومی، 1 نفر دندانپزشک، 32 نفر پرستار و مابقی کارمند و کارگر هستند.

گفتنی است که این بیمارستان دولتی فعال در قبرس شمالی دارای 3 بخش 15-12 تختخوابی، 3 اتاق خصوصی، 11 اتاق پلی کلینیک، یک اتاق عمل، بخش فیزیوتراپی، واحد دیابت، واحد دندانپزشکی، آزمایشگاه و اورژانس 24 ساعته است. علاوه بر این ها، بیمارستان مذکور از بخش زنان و مامایی، داخلی، جراحی، بیماری های کودکان و شاخه های گوش و حلق و بینی نیز برخوردار می باشد. ارائه خدمات سرپایی در روزهای خاصی از هفته در شاخه های ارولوژی، ارتوپدی، قلب و عروق، فیزیوتراپی و چشم پزشکی از دیگر ویژگی های این بیمارستان دولتی است. ضمنا خدمات حوادث و اورژانس بیمارستان نیز به صورت 24 ساعته ارائه می گردد.

بیمارستان اورژانس وزارت بهداشت

ظرفیت این بیمارستان دولتی که در شهر لفکوشا کشور قبرس شمالی واقع شده، 12 تخت است. بیمارستان مذکور خدمات اورژانس کامل را به صورت 24 ساعته در محدوده سنی 0 تا 17 سال ارائه می دهد. با این اوصاف این بیمارستان مفتخر است که گامی بلند در راستای تحقق اهداف والای این کشور در زمینه بهداشت و درمان بردارد.

آزمایشگاه های خصوصی قبرس شمالی

آزمایشگاه های خصوصی در قبرس شمالی با اهداف متعدد و متنوعی احداث می شوند. هدف از راه اندازی یکی از آزمایشگاه های فعال در این کشور گرفتن آزمایش خون اجباری است. جالب و در عین حال لازم است بدانید که آزمایش خون اجباری، یکی از آزمایشاتی است که علاقه مندان به دریافت اقامت این کشور می بایست انجام دهند. همچنین ممکن است پزشک معالج شما درخواست کند که ادرار، خون و یا نمونه های دیگر به عنوان بخشی از پروسه درمان شما به آزمایشگاه های خصوصی ارسال گردند. امکان ارسال نمونه ها از سوی خودِ بیمار نیز میسر است.

آزمایش خون در قبرس شمالی

آزمایشگاه Erduran و آزمایشگاه British Medical در گیرنه از جمله آزمایشگاه‌های خصوصی کشور قبرس شمالی هستند که خدمات درمانی باکیفیتی را به شهروندان ارائه می‌دهند.

هزینه درمان در بیمارستان های قبرس شمالی

شاید عجیب و غیر قابل باور به نظر برسد، اما حقیقت این است که بیمارستان های قبرس شمالی علی رغم خدمات باکیفیتی که به شهروندان و اتباع خارجی ارائه می دهند، هزینه ای معقول و نسبتا پایین دریافت می کنند. همین موضوع موجب شده که اکثر ساکنان این کشور هیچ گلایه ای از بابت هزینه های درمان نداشته باشند! ضمنا با اخذ کارت های درمان می توان همین هزینه های ناچیز را هم به طور قابل توجهی کاهش داد. چه چیزی از این بهتر؟!

محمدحسین مهرزاد صدقیانی

من محمدحسین مهرزاد صدقیانی هستم. مدیر عامل کارگزاری دانشگاه های قبرس در ایران و دارای مدرک کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات از دانشگاه مدیترانه شرقی قبرس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا