پرچم قبرس

آشنایی با پرچم کشور قبرس شمالی و قبرس جنوبی

پرچم قبرسهمانطوری که می دانید جزیره قبرس به دو قسمت قبرس شمالی و قبرس جنوبی تقسیم بندی شده است. این دو قسمت هریک کشورهایی جداگانه هستند و بنابراین هر کدام پرچم مخصوص به خود را دارند. به همین دلیل در این مقاله به بررسی پرچم قبرس شمالی و پرچم قبرس جنوبی و تاریخچه هریک می پردازیم.

پرچم قبرس جنوبیپرچم قبرس شمالی
پرچم قبرس جنوبیپرچم قبرس شمالی

پرچم قبرس جنوبی

پرچم ملی قبرس در 16 آگوست 1960 ، تحت توافق نامه های زوریخ و لندن ،توسط معلم هنر ایسمت گونی طراحی شده است، و در آن زمان قبرس به عنوان یک کشور مستقل اعلام شد..  (در زیر میتوانید تصویری از این معلم هنر را مشاهده کنید.) در طراحی پرچم عمداً از نمادهای صلح آمیز و بی طرف استفاده شده است تا تلاشی برای نشان دادن هماهنگی بین جوامع یونانی و ترکی قبرس باشد ، ایده ای که هنوز محقق نشده است. در سال 1963 ، جوامع قبرس یونان و قبرس ترک به دلیل خشونت بین قبرسی از یکدیگر جدا شدند.

ایسمت گونی یک هنرمند ، کاریکاتوریست ، معلم و نقاش قبرسی بود. وی بیشتر به عنوان طراح پرچم مدرن جمهوری قبرس ، نشان ملی این کشور و لیره اصلی قبرس در سال 1960 شناخته می شود. پرچمی که این معلم برای قبرس طراحی کرد بی نظیر بود ، و نقشه جغرافیایی کشور قبرس را بر روی خود داشت. جمهوری قبرس اولین کشور در جهان است که نقشه ای را بر روی پرچم خود نمایش می دهد. در سال 2008 ، کوزوو دومین کشوری شد که روی پرچم ملی اش، نقشه کشورش را نمایش میدهد.طراح پرچم قبرس

پرچمی که ایسمت برای قبرس طراحی کرد،  شکل کلی جزیره را نشان می دهد ، دو شاخه زیتون در زیر آن (نمادی از صلح بین دو قسمت جزیره) و پیش زمینه سفید رنگ آن (نماد دیگر صلح) است. شاخه های زیتون نشان دهنده صلح بین یونان و ترک قبرسی است. نقشه روی پرچم به رنگ نارنجی مسی است و نمادی از رسوبات سنگ معدن مس در این جزیره است که ممکن است نام خود را از آن گرفته باشد.

گذشته پرچم قبرس جنوبی چه بوده است؟

قبل از آنکه پرچم جدید قبرس طراحی شود، از پرچم انگلیس استفاده می شد. اما پس از استقلال ، قبرس پرچم جدیدی را تصویب کرد. طبق قانون اساسی ، پرچم باید “دارای طرح و رنگ خنثی باشد” ، یعنی نباید شامل رنگ های آبی یا قرمز باشد (رنگ های پرچم یونان و پرچم ترکیه) و نه صلیب یا هلال را به تصویر بکشد. به همین خاطر از رنگ های فعلی استفاده شد.

پیشنهاد اولیه ، که توسط دولت استعمار سابق انگلیس ارائه شده بود ، دارای یک K قهوه ای زنگ زده در یک زمین سفید بود. اما در نهایت پرچمی را که ایسمت گونی طراحی کرده بود توسط رئیس جمهور ماكاریوس سوم و معاون رئیس جمهور فاضل كوچوك ، ترجیح داده شد.

تکامل پرچم قبرس جنوبی از گذشته تا امروز

همانطوری که تا به اینجا گفته شد، پرچم قبرس در طی زمان دست خوش تغییراتی شده است. اما شکل اصلی آن که توسط یک معلم هنر قبرسی طراحی شد تا کنون باقی مانده است و تنها دست خوش تغییراتی بسیار جزئی شده است. در زیر می توانید سیر تکامل پرچم این کشور را در طی زمان مشاهده کنید.

آخرین پرچم قبرس تحت سلطه استعمار انگلیس (1922–1960)اولین پرچم قبرس تحت سلطه استعمار انگلیس (1881–1922)پرچم جمهوری ونیز (1471–1571)پرچم پادشاهی قبرس قرن 15
استاندارد ریاست جمهوری قبرسپرچم قبرس از 24 آوریل 2006پرچم قبرس از 16 آگوست 1960 پرچم قبرس در سال 1960.

در طرح آگوست 1960 ، رنگ نقشه مس (Pantone 144-C) است. تاج و دو برگ درخت زیتون به رنگ سبز زیتونی است (Pantone 336-C). پس زمینه سفید با نسبت 3: 5 است. در آوریل 2006 طرح به روز شد ، شکل شاخه های زیتون کمی تغییر کرد ، رنگ آن به Pantone 574 تغییر یافت ، رنگ مسی نقشه به Pantone 1385 تغییر یافت و نسبت به 3: 2 تغییر یافت.

پرچم های تولید شده در قبرس غالباً از نظر اندازه نقشه و رنگ های استفاده شده با مشخصات اصلی متفاوت هستند. دولت در اکتبر 2005 اعلام کرد که اقدامات خود را برای “شروع از ابتدا” انجام خواهد داد و اطمینان خواهد داد که فقط پرچم های مطابق با مشخصات رسمی تولید می شوند.

قوانین استفاده از پرچم قبرس جنوبی

براساس قانون اساسی قبرس ، پرچم قبرس ممکن است توسط نهادهای دولتی ، شرکت های بزرگ دولتی و شهروندان کشور به اهتزاز درآید. طبق قانون اساسی ، شهروندان خصوصی می توانند پرچم قبرس را در کنار پرچم یونان ، پرچم ترکیه یا هر دو به اهتزاز درآورند. سایر مقررات نیز چنین اجازه ای را به شهرداری ها ، موسسات آموزشی و گارد ملی می دهد.

اما از زمان تقسیم جزیره ، در پی حمله سال 1974 ، به دلیل حضور غالب یونانی-قبرسی ها در آن قسمت جنوب این جزیره ، پرچم یونان در کنار پرچم فعلی قبرس جنوبی ، دو پرچم دارای صلاحیت جمهوری قبرس است. به همین ترتیب ، پرچم ترکیه فقط در منطقه تحت کنترل جمهوری ترکیه قبرس شمالی مشاهده می شود (که فقط توسط ترکیه به رسمیت شناخته می شود). اخیراً ، در تعدادی از ساختمانهای دولتی جمهوری قبرس، به کار بردن پرچم یونان کاهش یافته است.

پرچم قبرس شمالی

جمهوری ترکی قبرس شمالی ،پرچم ملی جمهوری مخصوص به خود را دارد و بر اساس پرچم ترکیه ، با رنگ های معکوس و دو نوار قرمز افقی در بالا و پایین این پرچم توسط هنرمند ترک قبرسی امین چیزنل کشیده شد (در زیر میتوانید تصویر این هنرمند را مشاهده کنید.) پس از اعلام استقلال یک جانبه در سال 1983 ، در سال 1984 توسط قبرس شمالی ، کشوری که خود اعلام می کند و فقط ترکیه آن را به رسمیت می شناسد ، تصویب شد.

طراح پرچم قبرس شمالی

پرچم قبرس شمالی در ماده 2 قانون پرچم جمهوری ترکیه قبرس شمالی تحت این شرایط تعریف شده است: “پرچم جمهوری ترکیه قبرس شمالی ، تحت شرایط تعریف شده توسط قانون ، یک ستاره قرمز و هلال یک زمینه سفید و دو خط طولی “.

در مورد معنای پرچم بیانیه رسمی وجود ندارد ، اما می توان آن را به عنوان ستاره و هلال به معنای ترک بودن ، رنگ قرمز نشان دهنده خون ترک های قبرس و نوارهای نشان دهنده ترکیه (بالا) و قبرس شمالی (پایین) تعبیر کرد .قبل از آنکه پرچم فعلی قبرس شمالی توسط این هنرمند طراحی شود از پرچم ترکیه استفاده میشده است.

پرچم قبرس شمالی در کوه های گیرنه

تصویری از پرچم قبرس شمالی به طول 426 متر (1،398 فوت) در حاشیه کوههای گیرنه، که رو به جنوب  کشیده شده است. ستاره و هلال ، نشان ملی ترکیه و در کنار آن نقل قول “Ne Mutlu Türküm Diyene” (“چقدر خوشحال است کسی که می گوید من ترک هستم”) ، شعار کمالیسم است. این نوشته که واقع در ضلع شمالی خط سبز در پایتخت تقسیم شده نیکوزیا ، به طور گسترده ای در جنوب قابل مشاهده است. (در زیر میتوانید تصویر آن را مشاهده کنید.). این کار مورد اعتراض یونانی های قبرس قرار گرفت. زیرا اعتقاد آنها این است که این حرکت میتواند تاثیرات بسیار یدی رو محیط زیست داشته باشد. 

اعتراض به پرچم روی کوه گیرنه

در سال 2010 ، آنتیگونی پاپادوپولو ، نماینده قبرس یونانی در پارلمان اروپا ، یک نامه رسمی بصورت کتبی درباره پرچم قبرس روی کوه به کمیسیون اتحادیه اروپا ارائه داد. این شکایت به دلیل وجود مواد شیمیایی به کار رفته و اتلاف انرژی برای هزاران چراغی که در شب روشن می شود ، آن را به عنوان یک خطر زیست محیطی در نظر گرفت. همچنین پرچمی که برای اولین بار در روز ملی یونان ، 28 اکتبر 2003 روشن شد ، “تحریک روزانه بی سابقه” و “اقدامی خصمانه” توصیف کرد و خواستار اعمال مجازات علیه ترکیه برای رفتار آن شد. کمیسیون قول داد تحقیق در مورد تأثیرات زیست محیطی را آغاز کند اما از اظهار نظر در مورد جنبه های سیاسی خودداری کرد

پرچم-قبرس-روی-کوه-های-گیرنه

تکذیب یک دروغ در مورد پرچم قبرس شمالی

در سال 2019 ، این پرچم به دروغ موضوع یک تئوری توطئه قرار گرفت و ادعا کرد که توسط Necmettin Erbakan طراحی شده است و خط بالای آن نشان دهنده نیل است ، و پایین ترین آن نشان دهنده فرات است در حالی که ستاره و هلال “زمین بین نیل و فرات تا زمانی که ترکیه وجود داشته باشد برای صهیونیست ها نخواهد بود “.  این نظریه بر اساس ادعاهایی بود که گفته می شود دو نوار آبی روی پرچم اسرائیل نشان دهنده رودهای نیل و فرات است و ادعا می کند که اسرائیل مایل است سرانجام تمام سرزمین های موجود را تصرف کند.

تکامل پرچم قبرس شمالی از گذشته تا امروز

دولت فدرال ترکیه قبرس در 13 فوریه 1975 تشکیل شد و تا 15 اکتبر 1983 ، زمانی که جمهوری ترکی قبرس شمالی تأسیس شد ، وجود داشت. به همین خاطر در آن زمان از پرچم ترکیه استفاده میشده است. 

3 روز پس از اعلام استقلال جمهوری ترکی قبرس شمالی ، کشوری که خود اعلام می کند و فقط ترکیه آن را به رسمیت می شناسد ،در 18 نوامبر 1983 ، شورای وزیران قبرس شمالی درباره پرچم کشور جدید بحث و تبادل نظر کرد. تصمیم گرفته شد که از پرچم قبرس با پرچم ترکیه در کانتون (سمت چپ بالا) استفاده شود. با این حال ، این طرح هرگز استفاده نشده است. طبق مقاله ای در Bulletin Flag ، برای چهار ماه اول وجود خود ، پرچم ترکیه به عنوان پرچم رسمی قبرس شمالی استفاده می شد  در حالی که Flag of the World گزارش می دهد که پرچم ترکیه با دو نوار سفید استفاده شده است . 

پرچم فعلی کشور

در 23 نوامبر 1983 ، دولت رسما خواستار پرچم جدیدی برای این كشور شد و از همه شهروندان  وموسسات درخواست کرد که پیشنهادات خود را در مورد پرچم جدید قبرس شمالی ارسال کنند. طرحی که توسط هنرمند ترک قبرسی Emin Çizenel طراحی شده است پذیرفته شد و به طور رسمی در 7 مارس 1984 با قانون شماره 15 قانون اساسی قبرس شمالی به عنوان پرچم قبرس شمالی پذیرفته شد.  قانون پرچم قبرس شمالی در همان روز تصویب شد. روزنامه رسمی پرچم را در 9 مارس 1984 منتشر کرد. 

پرچم قبرس شمالی در سال 1983پرچم ترکیه
پرچم قبرس شمالی هم اکنونپرچم قبرس شمالی در سال 1983پرچم ترکیه

پرچم ملی پیشنهادی قبرس

پرچم جمهوری متحد قبرس توسط کمیته ای از یونان و ترک قبرس در اوایل مارس 2004 انتخاب شد  طرح آنان پیشنهادی از سوی سازمان ملل متحد برای تغییر ساختار جمهوری قبرس به عنوان فدراسیون دو کشور تحت نام “جمهوری متحد قبرس” برای حل و فصل اختلافات قبرس بود.  در اوایل مارس 2004 یک کمیته یونانی و ترکی قبرسی یک پرچم Fess اسپانیا متشکل از سه خط سفید ، آبی و قرمز و نارنجی زرد لبه دار برای فدراسیون انتخاب کردند. این طرح توسط ترک های قبرس پذیرفته شد ، اما توسط یونان قبرس رد شد ، بنابراین این طرح عملی نشد.

پرچم جمهوری متحد قبرس که توسط کمیته ای از یونان و ترک قبرس در اوایل مارس 2004 انتخاب شده استپرچم چیشنهای قبرس

نوار آبی نشان دهنده یونانی ها بود در حالی که نوار قرمز نشان دهنده ترک ها بود ، دو گروه قومی عمده در قبرس و نوار زرد نارنجی نشان دهنده مس ، که ممکن است جزیره نام خود را از آن گرفته باشد.  معنی لکه بینی سفید به طور رسمی بیان نشده است اما تفسیر این است که نشان دهنده صلح بین دو جامعه است. در همه پرسی سال 2004 ، این طرح توسط 65٪ ترکهای قبرس پذیرفته شد اما 76٪ مردم یونان قبرس با آن مخالفت کردند ، بنابراین این طرح عملی نشد.

منبع
wikipediawikipedia

محمدحسین مهرزاد صدقیانی

من محمدحسین مهرزاد صدقیانی هستم. مدیر عامل کارگزاری دانشگاه های قبرس در ایران و دارای مدرک کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات از دانشگاه مدیترانه شرقی قبرس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا