آشنایی با قبرس شمالی

Northern Cyprus


قبرس شمالی کجاست

قبرس شمالی بخشی از جزیره قبرس در شرق دریای مدیترانه است که در ناحیه جنوب کشور ترکیه قرار گرفته و به عنوان یکی از کشورهای توریستی به حساب می آید. این کشور جزیره ای، به عنوان یکی از امن ترین نقاط جهان به شمار رفته و امکانات توریستی و تفریحی مدیترانه ای را در یک جا به شما ارائه می دهد. در این مقاله از موسسه حقوقی دادمهر عدالت می خواهیم شما را با واقعیات قبرس شمالی برای زندگی، تحصیل و کار آشنا کنیم. در این صورت اگر قصد آشنایی بیشتر با این کشور را دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا ادامه این مقاله را از دست ندهید.

قبرس شمالی

اوضاع سیاسی در جزیره قبرس پیچیده است. با وجود برخی مشکلات ، بیش از 4 میلیون گردشگر هنوز هم هر سال به دنبال قبرس شمالی می گردند و به دنبال آب و هوای گرم و آفتابی ، طول های طولانی سواحل شنی و آب های آبی مدیترانه ای هستند.

در این پست ، ما سعی کرده ایم قبرس شمالی را از تمام جوانب بررسی کنیم وامیدوارم بتوانیم کنجکاوی شما را برانگیخته کنیم و شما را متقاعد کنیم که هرگونه بازدید از این کشور سرگرم کننده ، جذاب ، ایمن و راحت خواهد بود. قبل از شروع ، من فکر می کنم مهم است که ذهنیت شما را آماده کنیم و در مورد چگونگی به وجود آمدن این کشور صحبت کنیم. این موضوع کمی پیچیدگی وضعیت سیاسی در جزیره را برای شما روشن خواهد کرد. 

آشنایی با تاریخ مدرن و معاصر قبرس شمالی

بخشی از واقعیات قبرس شمالی به تاریخ مدرن و معاصر قبرس شمالی مربوط می شود. کشور قبرس که در گذشته به عنوان یک کشور یکپارچه شناخته می شد، در سال ۱۹۷۴ کودتای نظامی که ارتش یونان در این کشور انجام داد، دچار تغییراتی شد. در همان زمان کشور ترکیه نیز با اعزام نیروهای خود از طرف بخش شمالی این کشور به این کودتای نظامی پاسخ داد. در نتیجه این درگیری ها، حجم زیادی از یونانی ها و ترک های قبرسی آواره شده و مجبور به ترک شهرها و آبادی های خود شدند. این کودتای نظامی بیش از یک سال به طول انجامید و در پایان همان سال بین دو کشور آتش بس اعلام شده و خط آتش بس به عنوان منطقه حائل سازمان ملل «خط سبز» اعلام شد.

 


جالب است بدانید که این شرایط از آن زمان تاکنون برقرار است و کشور قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده است. بخش شمالی یک جمهوری ترک به حساب می‌آید که در شمال قبرس از بالای خط سبز حائل سازمان ملل بر این منطقه حکومت میکند. به عنوان یکی از واقعیات قبرس شمالی باید این را بدانید که این کشور تنها توسط حکومت ترکیه به رسمیت شناخته شده و بقیه جامعه جهانی آن را به عنوان بخشی از حکومت اصلی قبرس که در جنوب این کشور قرار دارد، می دانند.

شهرهای قبرس شمالی

پایتخت قبرس شمالی شهر نیکوزیا است که بیش از ۳۵ هزار نفر جمعیت داشته مرکز اصلی ادارات دولتی و مراکز تجاری این کشور است. از جمله شهرهای دیگر این کشور می توان به گیرنه و فاماگوستا اشاره کرد. شهر فاماگوستا یک مرکز پر رونق تجاری، صنعتی و توریستی است که به عنوان بندر اصلی قبرس شمالی نیز شناخته می شود. شهر گیرنه نیز به عنوان یک منطقه بندری گردشگری با ارزش تاریخی است. گشت و گذار دریایی با قایق های بادبانی جزء تفریحات این منطقه بندری شناخته می شود.

نام منظقه اختصار پایتخت مساحت (km²) جمعیت
سرشماری 2006 سرشماری 2011
فاماگوستا GMG Gazimağusa 997 63,603 69,741
گیرنه GIR Girne 690 57,902 69,163
گوزلیورت GUZ Güzelyurt 381 29,264 30,037
اسکله ISK İskele 774 21,099 22,492
لفکشا LEF Lefkoşa 502 84,776 94,824
قبرس شمالی TRNC Lefkoşa 3,355 256,644 286,257
کل جمعیت طبق سرشماری پایان سال 2018 نزدیک به 372486 نفر برآورد شده است.

زبان رسمی قبرس شمالی

زبان رسمی مردم قبرس شمالی ترکی استانبولی است. البته یک گویش ترکی قبرسی در مکالمه استفاده میشود. جالب است بدانید که برخی از مردم روستاها که در زمان قدیم در بین یونانیان زندگی میکردند، طبق عادت گذشته به زبان یونانی صحبت میکنند.

با این حال، به دلیل توریستی بودن منطقه بیشتر مردم قبرس شمالی می‌توانند به زبان انگلیسی صحبت کرده و با شما ارتباط برقرار کنند. در واقع کارکنان خدماتی در فروشگاه ها ، رستوران ها و هتل ها به خوبی انگلیسی صحبت می کنند. علائم جاده ، علائم راهنمایی و اطلاعیه ها به طور کلی به دو زبان ترکی و انگلیسی و گاه به زبان یونانی نیز نوشته می شوند.

زمان محلی

زمان محلی قبرس شمالی یک و نیم ساعت از کشور ما عقب تر است. به گونه ای که دو ساعت جلوتر از زمان استاندارد گرینویچ است.

نام مکان ها در قبرس شمالی

از آنجا که قبرس دارای دو گروه قومی تأثیرگذار است ، بسیاری از شهرها در قبرس شمالی با دو نام شناخته می شوند ، یکی از مبدا یونانی و دیگری ترکی. به عنوان مثال ، شهر توریستی محبوب کرنیا (با اصالت یونانی) نیز به عنوان Girne (ترکی) شناخته می شود ، در حالی که پایتخت نیکوزیا نیز با نام Lefkoşa شناخته می شود.
در حین بازدید ما به نظر می رسید که مطابقت زیادی با استفاده از نام ها وجود ندارد. علائم جاده به طور کلی هر دو نام را نشان می دهند ، اما علائم قدیمی فقط نوع یونانی را نشان می دهند و علائم جدیدتر فقط ترکی را نشان می دهد. اتوبوس های  بین شهری عموماً مقصد خود را به زبان ترکی نشان می دادند.

رفت و آمد به قبرس شمالی

یکی دیگر از واقعیات قبرس شمالی مربوط به بحث رفت و آمد از طریق فرودگاه های این کشور است. در بخش شمالی رفت و آمد های هوایی از طریق فرودگاه ارجان صورت می گیرد. همچنین باید بدانید که امکان رفت و آمد به قبرس شمالی از طریق فرودگاه های بخش جنوبی از جمله فرودگاه لارناکا وجود خواهد داشت. در چنین شرایطی شما می توانید از طریق عبور خودرو از منطقه حائل یا سبز به قبرس شمالی بروید. اما باید بدانید که این واقعیت قبرس شمالی وجود دارد که فرودگاه ارجان به عنوان یک فرودگاه رسمی توسط دولت قبرس شناخته نمی شود. در چنین وضعیتی افرادی که از طریق پروازهای ترکیه به فرودگاه ارجان می آیند، شرایط سخت تری را در عبور از منطقه سبز جهت رفتن به بخش جنوبی تجربه خواهند کرد.

مناطق ممنوعه عکاسی در قبرس شمالی

ارتش ترکیه در قبرس شمالی حضور قدرتمند و قابل مشاهده ای دارد. سربازان ترکیه در تمام منطقه در حال چرخش هستند (به جز اطراف “خط سبز” در نیکوزیا / لفکوشا) ، هنگام کاوش در قلمرو ، به احتمال زیاد با پایگاههای نظامی روبرو خواهید شد. عکاسی از این پایه ها مجاز نیست ، بنابراین مراقب علائم هشدار دهنده قرمز باشید که در نزدیکی منطقه ممنوعه قرار دارند.

مکان برجسته ای که عکاسی در آن ممنوع است ، شهر ارواح واروشا است. قبل از حمله ترکیه به قبرس در 1974 ، واروشا یک شهر ساحلی گردشگری پر رونق بود. از آن زمان تاکنون ، این شهر متروک و برای عموم مردم بسته شده است. این شهر را می توان از بخش کوچکی از ساحل در نزدیکی هتل Arkin Palm Beach Beach در Famagusta / Gazimağusa دید.

واحد پول قبرس شمالی

در ادامه مقاله واقعیات قبرس شمالی به واحد پول قبرس شمالی اشاره می‌کنیم. معاملات مردم این کشور با لیر ترکیه انجام می شود. محدودیت خاصی برای واردات و استفاده از ارز خارجی در این جزیره زیبا وجود ندارد. بیشتر بانک ها، صرافی ها و هتل ها این پول ها را با لیر ترکیه مبادله می کنند. چک های مسافرتی، ویزا کارت و مستر کارت را می توان به جای پول نقد استفاده کرد. این کشور سیاست مالی انعطاف پذیری داشته و شما می توانید بدون کنترل به این کشور ارز وارد کرده و از بانک‌ها خارج کنید. به طور کلی منبع این درآمدها بررسی نخواهد شد.

دستگاههای خودپرداز را می توان به راحتی در تمام مناطق یافت و بسیاری از آنها کارت های خارجی را می پذیرند. تقریباً همه آنها گزینه های زبان انگلیسی را ارائه می دهند. بیشتر دستگاههای خودپرداز یورو و پوند استرلینگ انگلیس را نیز توزیع می کردند.

هزینه های زندگی در قبرس شمالی

پایین بودن هزینه های زندگی یکی دیگر از واقعیات قبرس شمالی به شمار می رود. هزینه های زندگی در این منطقه بسیار پایین‌تر از اکثر کشورهای اروپایی است. مالیات سالانه شورای شهر حدود ۵۰ دلار در سال است. هزینه ماهیانه اشتراک آب ۵ دلار و هزینه ماهیانه اشتراک برق به حدود ۳۰ دلار است.

اقامت در قبرس شمالی

به عنوان فردی که از قبرس شمالی بازدید می‌کنید، می توانید در هتل های ارزان قیمت یا هتل های ۵ ستاره لوکس اقامت پیدا کنید. همچنین می‌توانید خانه های ییلاقی ویلا ها را در مناطق شهری و روستایی این کشور کرایه کرده و از امکانات آن ها همچون استخر خصوصی استفاده کنید.

سگ ها و گربه ها در قبرس شمالی

گربه ها و سگ های ولگرد می توانند در همه جای قبرس شمالی یافت شوند. گروهی از سگ ها را می توان در پارکینگ های سوپر مارکت ها و حتی در اماکن گردشگری قبرس مشاهده کرد ، گربه ها هم وضعیتی مشابه دارند بطوری که گربه ها به طور ناگهانی می توانند در هر مکانی ، حتی در داخل رستوران ها و مغازه ها ظاهر شوند. زیرا مردم قبرس رفتار بسیار خوب و مناسبی با حیوانات دارند.

حیوانات قبرس شمالیتقریباً همه حیواناتی که دیده میشوند از نظر سلامتی و وضعیت مطلوبی به سر می برند ، در حالی که برخی از آنها به طرز واضحی برچسب خورده اند تا نشان دهند که وضعیت سلامتی آنها بطور کامل کنترل میشود و دارای شناسنامه هستند. در طول مدتی که درکشور قبرس زندگی کردم هیچکدام از حیوانات هیچگونه تجاوز به ما نشان ندادند و بالعکس کاملاً شیرین بودند. به نظر می رسد که افراد محلی تحمل بالایی را برای گربه ها دارند ، و اغلب درها را برای آنها باز می کنند و به آنها غذا میدهند.

نام پایتخت رسمی قبرس چیست ؟

از همان ابتدا و زمان جدا شدن قبرس شمالی و چنوبی، شهر نیکوزیا نیز به دو قسمت تقسیم شد. نام این شهر در قسمت شمال ابن کشور لفکشا و در قسمت قبرس جنوبی نیکوزیا نام گذاری شد. که در واقع یک شهر است که از میان آن دیوار کشی شده است. می توانید مطالب کاملتری را در مورد پایتخت قبرس در صفحه مربوط به آن در همین سایت مطالعه کنید. از قسمت های مختلف شهر نیکوزیا بین دو قبرس راه وجود دارد، حتی در قسمت بازار قدیمی شهر دقیقا این تقسیم مشهود است، بطوریکه نیمی از بازار در سمت شمال و ادامه آن در قبرس جنوب میباشد.

چرا قبرس مکانی عالی برای تعطیلات است؟

قبرس شمالی با بهره مندی بیش از ۲۰ ساعت شنی که در بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در سال قابل استفاده هستند، مکانی عالی برای تعطیلات به شمار می رود. این جزیره با تمدن بیش از دو هزار ساله، دارای مردم مهمان نواز است که گذراندن تعطیلات در آن حدود ۳۰ درصد از کشورهای منطقه ارزانتر تمام می‌شود. آب و هوای معتدل یکی دیگر از واقعیات قبرس شمالی است. منطقه قبرس در اکثر روزهای سال آب و هوای معتدل و مدیترانه ای دارد. در فصل بهار و پاییز دمای هوا بین ۲۰ تا ۲۵ درجه بوده و آب و هوای مطبوعی را تجربه خواهید کرد. تابستان ها نسبتاً گرم تر است و دما تا ۳۵ درجه خواهد بود. زمستان ها نیز نسبتاً خشک و آفتابی بوده و دمای هوا تا ۱۶ درجه سانتیگراد بالا می‌رود‌.

ورزش های رایج در قبرس شمالی

پنج استادیوم در این کشور وجود دارد که ظرفیت هر کدام از 7000 تا 30000 نفر متغیر است. محبوب ترین ورزش در این کشور فوتبال است. تعداد اغضای رشته های مختلف ورزشی در قبرس را در جدول زیر مشاهده کنید.

ردیف نام ورزش تعداد اعضای ثبت شده
1 فوتبال 13950
2 تکواندو-کاراته-آیکیدو-کوراش 6054
3 تیرانداری 1150
4 شکار 1017

چندین باشگاه ورزشی در لیگ های ترکیه شرکت می کنند. اینها عبارتند از Fast Break Sport Club در لیگ منطقه ای بسکتبال مردان ترکیه. باشگاه ورزشی بشپارمک در لیگ برتر هندبال ترکیه؛ و سوپر لیگ تنیس روی میز دانشگاه اروپایی Lefke ترکیه. ورزش های آبی مانند موج سواری، جت اسکی، اسکی روی آب و قایقرانی نیز در سواحل سراسر خط ساحلی قبرس شمالی در دسترس هستند. قایقرانی به ویژه در Escape Beach Club، در نزدیکی گیرنه یافت می شود.

امنیت قبرس شمالی

این کشور جزو امن ترین کشورهای دنیا محسوب میشود.علی رغم تنش های سیاسی (مربوط به سال 1974) ، این جزیره زیبا در حال حاضر کاملاً بی خطر است و اکثریت قریب به اتفاق بازدید کنندگان مشکلی را در طول بازدید خود تجربه نمی کنند. اوضاع سیاسی تا حدی پرتنش است ، اما خشن نیست. (منظور از پرتنش بودن اوضاع سیاسی قبرس، مذاکرات بین شمال و جنوب این کشور میباشد.)

تعداد جرم و جنایات در این کشور بسیار کم است و از نظر آماری کم تر از قبرس جنوبی است. فقط همان احتیاط را که در طول سفر به هر مقصد اروپایی دیگر انجام می دهید اعمال کنید و هیچ نگرانی برایتان وجود نخواهد داشت. بنابراین امنیت قبرس شمالی بسیار بالاست و از این نظر  کاملا خیالتان راحت باشد.

راه های ارتباطی قبرس شمالی

کد تلفن

تماس های بین المللی به قبرس شمالی از طریق کد منطقه ترکیه 392 انجام می شود. هنگام شماره گیری از ترکیه، از فرمت معمول داخلی 0 + 392 + شماره محلی 7 رقمی استفاده می شود. هنگام تماس از کشورهای دیگر از +90 + 392 + شماره محلی 7 رقمی استفاده می شود.

سیم کارت

دو شرکت بزرگ اقدام به ارائه خدمات سیم کارت قبرس شمالی میکنند. شرکت ترکسل TURKCELL و شرکت تلسیم TELSIM، که هزینه های استفاده از خدمات آنها بسیار مناسب و مقرون به صرفه میباشد. امکان استفاده از خدمات سیمکارت شمال و جنوب این کشور در همدیگر وجود ندارد.

اینترنت قبرس شمالی

در تمامی هتل ها و دانشگاه های این کشور اینترنت وجود دارد و شما  میتوانید به راحتی از آن استفاده کنید. وضعیت اینترنت قبرس شمالی بسیار مناسب بوده و هیچگونه محدودیتی وجود ندارد. همچنین اگر نیار به اینترنت همراه داشته باشید، میتوانید از بسته های اینترنت سیم کارت خود استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با واقعیات قبرس شمالی آشنا کرده و دید کاملی را از وضعیت زندگی در این کشور فراهم کنیم. در پایان در صورت نیاز به هرگونه مشاوره و راهنمایی در حوزه مهاجرت به قبرس می توانید با کارشناسان موسسه حقوقی دولت در ارتباط باشید. گروه دادمهر عدالت به عنوان تنها کارگزاری رسمی دانشگاه قبرس در ایران است که راه مهاجرت تحصیلی ایرانیان به این جزیره زیبای مدیترانه ای را هموار می کند.

 

اگر قصد تحصیل در قبرس را دارید، هم اکنون با ما تماس بگیرید.  موسسه حقوقی دادمهر عدالت نماینده رسمی دانشگاه های قبرس در کشور ایران میباشد. لطفا بابت اخذ پذیرش از دانشگاه های قبرس به افراد سودجو و فرصت طلب هیچگونه هزینه ای پرداخت نکنید. کلیه مراحل اخذ پذیرش شما با بیشترین میزان بورسیه، توسط ما در سریعترین زمان ممکن و بدون دریافت هیچ هزینه ای انجام خواهد شد.

محمدحسین مهرزاد صدقیانی

من محمدحسین مهرزاد صدقیانی هستم. مدیر عامل کارگزاری دانشگاه های قبرس در ایران و دارای مدرک کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات از دانشگاه مدیترانه شرقی قبرس.

کیفیت

100%

قیمت

100%

خدمت

100%

توسط 01 کاربر

  • تصویر آواتار

    سامان خسروی

    سلام و خسته نباشید،
    چرا هیچ شماره تلفن یا شماره ثابتی ندارید که با شما تماس گرفته بشه؟

    جولای 15, 2023

برای این آیتم یک بازخورد بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کیفیت
قیمت
خدمت

دکمه بازگشت به بالا